Polscy internauci stają się coraz bardziej świadomymi i aktywnymi klientami aukcji oraz sklepów internetowych. Rozpoczynając zakupy w sieci, wiedzą, gdzie poszukiwać danego produktu lub informacji o nim – wynika z raportu E-commerce w Polsce, przygotowanego przez firmę badawczą Gemius we współpracy z porównywarką Skąpiec.pl.

Podobnie jak przed rokiem, dwóch na trzech polskich użytkowników sieci (66 proc.) deklarowało, że choć raz skorzystało z możliwości zakupu produktu lub usługi za pośrednictwem internetu.

Jak zapewniają analitycy Gemiusa, polski rynek e-commerce można uznać za rozwojowy – blisko 80 proc. kupujących w sieci zamierza nadal dokonywać e-zakupów z częstotliwością nie mniejszą niż dotychczas. Co więcej, 44 proc. internautów niekupujących dotąd w sieci zamierza wykonać taką transakcję w przyszłości.

Odwiedzamy znane strony

W porównaniu z rokiem ubiegłym wyraźnie spadła popularność wyszukiwarek jako pierwszego źródła informacji o poszukiwanych produktach. Częściej niż przed rokiem internauci decydują się na bezpośrednie odwiedzenie stron znanych aukcji i sklepów internetowych oraz porównywarek cen. Co drugi klient sklepów i aukcji internetowych (50 proc.) zapytany o znajomość porównywarek cen odpowiada, że zna i korzysta z tego typu serwisów (to kilkuprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym).

– Porównywarki cen mają tę przewagę nad innymi źródłami informacji o produktach, że oferują kompleksową informację w jednym miejscu. Internauta może dostosować wyszukiwane produkty do swoich upodobań, zapoznać się z opiniami na temat wybranego towaru i wyszukać sprzedawcę, który jest oceniany jako wiarygodny, a zarazem oferuje atrakcyjne ceny – tłumaczy Monika Janiszewska z serwisu Skąpiec.pl.

– Porównywarki cen mają również całą masę opcji przydatnych przy dokonywaniu zakupów, np. alarmy i prognozy cenowe, przewodniki zakupowe czy mapki geolokalizacyjne – wymienia.

Raport Gemiusa i Skąpca.pl pokazuje także wyraźną różnicę w aktywności klientów sklepów i aukcji internetowych. Choć liczba użytkowników tych serwisów jest podobna, jednak na aukcjach dokonywanych jest blisko osiem razy więcej odsłon niż w sklepach.