Rozdział dystrybucji od obrotu paliwami gazowymi wprowadził zasadnicze zmiany w obowiązkach oraz odpowiedzialności za dostarczanie paliwa gazowego do odbiorców. Kto inny gaz przesyła, kto inny obsługuje klienta
Skutki rozdzielenia dystrybucji i sprzedaży gazu są dla wielu odbiorców wciąż niezrozumiałe. Paliwo jest im dostarczane przez operatora systemu dystrybucyjnego – na jednej czwartej części terytorium Polski przez Mazowiecką Spółkę Gazownictwa (MSG) – ale zagadnieniami związanymi z obsługą klienta i reklamacji, rozliczeniem zużycia, fakturowaniem oraz poborem należności, zajmuje się sprzedawca gazu ziemnego, najczęściej Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).

Dostosowywanie prawa

Po akcesji Polski do Unii Europejskiej rozpoczął się proces dostosowywania polskiego prawa do reguł wspólnotowego rynku. Implementowano między innymi Dyrektywę 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 26 czerwca 2006 r. w sprawie wspólnych zasad obowiązujących na rynku gazu ziemnego. Największe przedsiębiorstwa energetyczne, w tym gazownicze, zostały zobowiązane do rozdzielenia obrotu paliwami gazowymi (sprzedaży) od dystrybucji (transportu). W efekcie w czerwcu 2007 r. MSG zaprzestała sprzedaży paliwa gazowego, a podstawowym przedmiotem działalności spółki stała się dystrybucja gazu. Sprzedaż gazu ziemnego oraz obsługa dotychczasowych klientów MSG zostały przejęte przez PGNiG.

Zadania operatora

Przepisy prawa europejskiego oraz znowelizowanego na jego podstawie prawa energetycznego mają na celu liberalizację rynku gazu. MSG – jako jeden z operatorów systemu dystrybucyjnego – prowadzi działalność na podstawie ustawy Prawo energetyczne i wielu innych aktów prawnych, w tym aktów wykonawczych do Prawa energetycznego. Z obowiązujących przepisów prawa wynikają zadania operatora oraz jego odpowiedzialność. Podstawowym zadaniem MSG jest transport gazu sieciami dystrybucyjnymi na rzecz każdego podmiotu, który dysponuje gazem ziemnym. W ramach swojego podstawowego zadania spółka odpowiedzialna jest za:
1) ciągłą, bezpieczną i niezawodną dystrybucję paliw gazowych,
2) ruch sieciowy w systemie oraz jego bieżące i długookresowe bezpieczeństwo funkcjonowania,
3) eksploatację, konserwację, remonty oraz rozbudowę sieci dystrybucyjnej, w tym przyłączenia do sieci gazowej nowych klientów,
4) rozbudowę połączeń z innymi systemami gazowymi.



Obsługa klientów

Rozdzielenie czynności sprzedaży i dystrybucji gazu wymaga szczególnego podkreślenia z uwagi na zasadniczą zmianę w obowiązkach oraz odpowiedzialności stron procesu dostarczania paliwa gazowego do odbiorców.
Od lipca 2007 r. dotychczasowi klienci MSG stali się klientami PGNiG, natomiast MSG w ramach umowy z PGNiG odpowiada za fizyczne dostarczenie gazu do każdego z tych odbiorców. Wszystkie sprawy związane z handlową obsługą klienta i sprzedażą gazu zostały przejęte przez biura obsługi klienta działające w strukturach PGNiG. Odbiorca gazu nie ma odrębnej umowy na sprzedaż paliwa gazowego oraz jego transport (realizowany przez MSG). Kwestie te są uregulowane w jednej umowie, której stronami są odbiorca gazu i PGNIG.
W rezultacie każdy klient PGNiG otrzymuje jedną fakturę, która zawiera opłatę zarówno za zużycie gazu, jak i jego transport. W przypadku nowych klientów ubiegających się o przyłączenie do sieci MSG, dla których sprzedawcą paliwa gazowego będzie PGNiG, istnieje możliwość skorzystania z pośrednictwa biur obsługi klienta PGNiG.
OBSZAR DZIAŁANIA MSG
Mazowiecka Spółka Gazownictwa dostarcza gaz na terenie województw:
● mazowieckiego,
● łódzkiego,
● podlaskiego,
oraz częściowo lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, świętokrzyskiego.
STRUKTURA I USŁUGI MSG
1. MSG powstała w efekcie restrukturyzacji majątkowej PGNiG S.A., poprzez wniesienie w drodze aportu oddziałów PGNiG w Warszawie, Łodzi oraz Białymstoku. Spółka rozpoczęła działalność 1 stycznia 2003 r. Największy z trzech oddziałów, które weszły w skład MSG wywodził się bezpośrednio z „Gazowni Warszawskiej” powstałej w 1856 r.
2. MSG tworzy osiem oddziałów: (1) Oddział Zarząd Przedsiębiorstwa w Warszawie, (2) Oddział IT w Warszawie oraz terenowe zakłady gazownicze – w (3) Warszawie, (4) Łodzi, (5) Białymstoku, (6) Radomiu, (7) Ciechanowie i (8) Mińsku Mazowieckim.
3. Oddziały MSG świadczą kompleksowe usługi związane z transportem gazu – zapewniają ciągłość, jakość i bezpieczeństwo transportu gazu, prawidłowe użytkowanie sieci gazowej i innych obiektów wykorzystywanych w działalności spółki. Ponadto realizują rozbudowę i modernizację sieci gazowej. Oddział Zarząd Przedsiębiorstwa w Warszawie realizuje funkcje zarządzania strategicznego, zaś Oddział IT w Warszawie wykonuje całość zadań związanych z informatyką, telefonią i przesyłem danych w spółce.
4. Działalność dystrybucyjna MSG obejmuje obszar około 28 proc. powierzchni Polski, na którym znajduje się około 1,5 mln odbiorców paliwa gazowego.
5. Rocznie sieciami dystrybucyjnymi niskiego, średniego oraz wysokiego ciśnienia, o łącznej długości niespełna 26 tys. km, MSG transportuje około 1,9 mld m. sześć. gazu.