Sprzedaż netto hurtowni farmaceutycznych do aptek w Polsce w lipcu zmniejszyła się w porównaniu do czerwca o około 7 proc. i wyniosła około 1,6 mld zł – wynika z danych zebranych przez IMS Health, firmę monitorującą rynek. Spadek wartości rynku jest jednak typowy dla miesięcy wakacyjnych, kiedy dobra pogoda sprzyja zdrowiu. W ciepłe miesiące kupujemy po prostu mniej środków przeciwbólowych i specyfików zwalczających katar i przeziębienia. Dlatego wartość sprzedaży hurtowni farmaceutycznych do aptek spada od początku roku. Jeszcze w styczniu wyniosła ona 2,1 mld zł. Do tego poziomu nieznacznie zbliżyła się tylko raz – w marcu, gdy pogoda zafundowała nam prawdziwą huśtawkę.

Po siedmiu miesiącach roku wartość sprzedaży do aptek (w cenach hurtowych netto) wyniosła około 12,4 mld zł. To wzrost o około 10 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2008 roku. Eksperci oceniają, że w tym roku w aptekach wydamy na leki ponad 25 mld zł. Tylko na leki refundowane sprzedawane na receptę Polacy wydadzą około 12 mld zł. Na preparaty dostępne bez recepty: leki przeciwbólowe, preparaty witaminowe, suplementy diety itp., niemal 8,5 mld zł. Na koniec 2008 roku wartość sprzedaży leków sięgnęła ponad 23 mld zł.

Firmy z branży farmaceutycznej – jako jedne z niewielu na rynku – nie muszą obawiać się spadków sprzedaży w związku z kryzysem gospodarczym. Leki to jeden z tych towarów, z których rezygnuje się w ostatniej kolejności. W Polsce działa około 13,5 tys. aptek i punktów aptecznych.