Branża szacuje, że w całym 2009 roku odda w leasing przedmioty o wartości 23,3 mld zł. To o 29,3 proc. mniej niż w 2008 roku, kiedy wartość rynku wyniosła 32,93 mld zł.
Takie szacunki to efekt bardzo słabego I półrocza, w którym firmy leasingowe zanotowały spadek obrotów o ponad 38 proc., do nieco ponad 11 mld zł. Spadła też wartość aktywnego portfela leasingu ruchomości z 48,4 mld zł na koniec 2008 roku do 47,3 mld zł w I połowie 2009 roku. To pokazuje, że w szybszym tempie wygasają niż przyrastają kontrakty leasingowe.
– Taki spadek to głównie efekt załamania inwestycji wśród małych i średnich firm – mówi Andrzej Krzemiński, przewodniczący Związku Polskiego Leasingu.
Branżę najbardziej uderza niemal 48-proc. spadek popytu na auta, które stanowią około połowy wartości tego rynku (5,5 mld zł).
– Dane centralnej ewidencji pojazdów wskazują na około 20-proc. spadek rejestracji nowych aut w Polsce – mówi Andrzej Krzemiński.
Nieco mniejszy spadek notuje drugi pod względem wielkości segment: leasing maszyn i urządzeń. Jego wartość spadła o nieco ponad 20 proc., do 3,7 mld zł. W podobnej skali (19 proc., do 1,36 mld zł) skurczył się rynek leasingu nieruchomości.
Branża ma jednak nadzieję, że rynek leasingu zacznie odbijać się już pod koniec tego roku, głównie dzięki spodziewanemu wzrostowi eksportu.
– Tak jak małe i średnie firmy, które stanowią około 70 proc. naszych klientów, pierwsze odczuły skutki kryzysu, tak i pierwsze odczują poprawę koniunktury – mówi Andrzej Krzemiński.
Dlatego drugi kwartał ma być lepszy dla branży niż pierwszy: 12,3 mld zł ma wynieść wartość wyleasingowanych przedmiotów. Łącznie w całym roku ma to więc być 23,3 mld zł, czyli o 29,3 proc. mniej niż rok wcześniej.
Na 2010 rok branża spodziewa się już powrotu dobrej koniunktury. Szacuje, że wartość przedmiotów wziętych w leasing wzrośnie o 6,8 proc. do 24,86 mld zł. O 10 proc. (do 2,92 mld zł) ma wzrosnąć rynek leasingu nieruchomości. Wartości 21,92 mld zł (wzrost o 6,4 proc.) ma sięgnąć rynek leasingu ruchomości. Przy czym aż o 10 proc. ma wzrosnąć segment aut ciężarowych, w który najbardziej uderzył kryzys w tym roku (spadek o 49,5 proc.). To efekt tego, że w branżę transportową jako pierwszą uderzyły problemy gospodarcze, które w strefie euro zaczęły się już w II kwartale 2008 r. Teraz ta branża ma odczuć poprawę w gospodarce najszybciej.
38,3 proc. o tyle w pierwszym półroczu zmniejszył się rynek leasingu w Polsce