Do końca września będzie gotowy projekt zaktualizowanej strategii dla kolei, zakładającej m.in. wydzielenie z PKP podmiotu zarządzającego liniami kolejowymi - zapowiedział minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Według niego, nowe rozwiązania powinny już w przyszłym roku wejść w życie.

Minister, uczestniczący w czwartek w Katowicach w podpisaniu umowy dotyczącej nowego dworca kolejowego w tym mieście, poinformował, że gotowy projekt strategii jesienią trafi do uzgodnień w ramach resortu infrastruktury, a potem uzgodnień międzyresortowych. Na przełomie 2009 i 2010 r. pakiet służących realizacji tej strategii rozwiązań ma przyjąć rząd. Potem zajmie się nim parlament.

"Pracujemy w tej chwili nad dwoma wariantami: bądź nad nowelizacją obowiązującej ustawy, bądź nad uchwaleniem nowej, bo zmiana jakościowa, którą planujemy, jest tak radykalna. Sądzę, że zaczniemy wdrażać tę nową strategię już w przyszłym roku" - powiedział PAP Grabarczyk.

Zaznaczył, że o dokładnym terminie wydzielenia z PKP zarządcy linii kolejowych, którym jest należąca dziś do kolei spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK), zdecydują regulacje ustawowe. "Ja przed sobą postawiłem taki cel, aby w przyszłym roku PLK były już samodzielnym podmiotem" - podkreślił minister infrastruktury.

Jego zdaniem, niezależność podmiotu zawiadującego liniami kolejowymi to nie tylko konieczność wynikająca z regulacji unijnych, ale także ważny element restrukturyzacji kolei oraz konkurencyjności na kolejowym rynku.

"Chcemy, by zarządca infrastruktury był niezależny od spółek, które z tych linii korzystają. To nasze zobowiązanie wynikające z zaleceń Komisji Europejskiej i cel strategiczny. Nowe rozwiązania spowodują rewolucję. Zarządca linii zostanie +wydobyty+ z grupy PKP i będzie niezależny od jakiejkolwiek firmy przewozowej" - tłumaczył minister.

"Strategia dla kolei do 2013 r. ma doprowadzić do całkowitej zmiany jej oblicza"

Grabarczyk zaznaczył, że strategia dla kolei do 2013 r. ma doprowadzić do całkowitej zmiany jej oblicza. Ocenił, że dotychczas została zrealizowana pierwsza faza planowanych działań, której najistotniejsze elementy to przede wszystkim oddłużenie i przekazanie samorządom województw spółki PKP Przewozy Regionalne.

Minister przypomniał, że oddłużenie Przewozów Regionalnych to kwota 2 mld 160 mln zł, z czego 1,8 mld zł zostało już wypłacone, a pozostałe środki zostaną przekazane do końca roku. Według Grabarczyka, dzięki tym środkom także inne kolejowe spółki - jak mówił - "złapały oddech", a PKP Cargo jest w stanie przetrwać czas kryzysu, prowadząc jednocześnie restrukturyzację i redukując - w myśl porozumienia ze związkami zawodowymi - zatrudnienie. Minister podtrzymał chęć prywatyzacji spółki PKP Intercity.

Wśród najważniejszych przedsięwzięć dla modernizacji polskich kolei wymienił inwestycje w linie kolejowe, tabor oraz dworce. Przypomniał, że przekazując Przewozy Regionalne regionalnym samorządom strona rządowa zobowiązała się do inwestycji w tabor tej spółki wartości 3,6 mld zł do 2015 roku.