Udział energii z odnawialnych źródeł w całej UE w roku 2010 ma wynosić 22,1 proc. w ogólnym poziomie zużycia tej energii. Celem dla Polski jest osiągnięcie 7,5 proc.
Wspieranie odnawialnych źródeł energii elektrycznej zostało uznane w Dyrektywie 2001/77/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspierania produkcji na rynku wewnętrznym energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych (OZE) za sprawę priorytetową, uzasadnioną potrzebą lepszego zabezpieczenia i zróżnicowania dostaw energii, ochrony środowiska.

Świadectwa pochodzenia

W polskim ustawodawstwie przyjęto system wsparcia produkcji energii z OZE oparty na handlu zielonymi certyfikatami (świadectwami pochodzenia energii), a właściwie prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia energii. System jest oparty na dwóch założeniach: świadectwa pochodzenia mogą być zbywane, a określone podmioty mają obowiązek ich nabywania celem przedłożenia odpowiedniemu organowi państwa do umorzenia.
Najważniejszym jednak instrumentem mającym na celu wsparcie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych jest stworzenie rynku zbytu tej energii poprzez nałożenie obowiązku zakupu zarówno takiej energii, pod rygorem nałożenia kary nawet do 15 proc. przychodu ukaranego przedsiębiorcy, jak i nabywania świadectw pochodzenia (pod rygorem zapłaty opłaty zastępczej oraz wspomnianej wyżej kary).
Możliwy jest handel prawami majątkowymi ze świadectw pochodzenia, które to prawa są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy o giełdach towarowych. Handel ten może być oderwany od handlu samą energią z OZE. Zakres podmiotów zobowiązanych do nabycia energii z OZE różni się od zakresu podmiotów zobowiązanych do przedstawienia prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki świadectw pochodzenia energii do umorzenia. Możliwa jest zatem sytuacja, iż przedsiębiorstwo energetyczne będzie zobowiązane do nabycia tylko świadectw pochodzenia, natomiast nie będzie miało obowiązku zakupu energii. W takim modelu wsparcia produkcji energii z OZE odnawialne źródło energii generuje dwa rodzaje przychodów: ze sprzedaży samej energii, jak również ze sprzedaży praw majątkowych ze świadectwa pochodzenia energii.



Przepisy podatkowe

Instrumentem wspierającym przedsiębiorców wytwarzających energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii, jest też zwolnienie energii z podatku akcyzowego. Przepisy podatkowe nie zawierają definicji odnawialnego źródła energii, zatem na gruncie przepisów o podatku akcyzowym za źródło takie należy uznać źródło wykorzystujące w procesie przetwarzania energię wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię pozyskiwaną z biomasy, biogazu wysypiskowego, a także biogazu powstałego w procesach odprowadzania lub oczyszczania ścieków albo rozkładu składowanych szczątek roślinnych i zwierzęcych.

Dotacje z UE

Wsparciem dla producentów energii z OZE jest także możliwość korzystania z dotacji UE. W Polsce w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, w ramach Działania 10.3 Rozwój przemysłu dla odnawialnych źródeł energii dostępnych jest w latach 2007–2013 91 mln euro. Dotacje w ramach tego działania są dostępne dla inwestycji, których wartość przekracza 20 mln zł. Unijne dotacje w ramach tego działania będą mogli uzyskać przedsiębiorcy, którzy chcą budować nowoczesne linie technologiczne, wytwarzające urządzenia do produkcji energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych oraz biopaliw i biokomponentów. Inwestorzy będą mogli także sfinansować budowę zakładów produkujących urządzenia do wytwarzania energii elektrycznej z wiatru, wody, biogazu i biomasy. Maksymalna wartość dofinansowania wynosi 30 proc. wydatków kwalifikowanych, ale nie więcej niż 30 mln zł.
OBOWIĄZEK ZAKUPU ENERGII Z OZE
Przepisy nakładają na operatorów systemu przesyłowego i dystrybucyjnego obowiązek zakupu energii z OZE, a na przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się wytwarzaniem lub sprzedażą energii odbiorcom końcowym obowiązek uzyskania i przedstawienia do umorzenia odpowiedniej liczby świadectw pochodzenia energii z OZE. Przewidziano opłaty zastępcze na wypadek niewywiązania się z obowiązku przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia oraz pewne zwolnienia z opłat.