Zyski z lokat bankowych nie zachwycają jak jeszcze pół roku temu, ale nadal można bezpiecznie i dobrze zarobić. W rankingach lokat trzymiesięcznych i rocznych dominują produkty Noble Banku.
Oprocentowanie najlepszych lokat trzymiesięcznych i rocznych jest do siebie zbliżone. Odsetki z depozytów, znajdujących się w pierwszej rankingowej dziesiątce, wynoszą co najmniej 6 proc. w skali roku.

Oprocentowanie depozytów

Liderem jest aktualnie Noble Bank ze swoimi nowymi produktami: Top Lokatą oprocentowaną 7 proc. w skali roku oraz depozytem Optymalizator, z którego zyski odpowiadają oprocentowaniu standardowej lokaty na poziomie 8,02 proc. (obydwie lokaty można założyć na trzy i 12 miesięcy). Produkt Noble Banku omija podatek od zysków kapitałowych, dzięki specjalnej konstrukcji naliczania tego podatku.
Kolejne banki w rankingu oferują 6,6 proc. Takie odsetki na lokacie trzymiesięcznej proponuje Meritum Bank lub na rocznej Noble Bank. Tyle samo można zarobić na polisie lokacyjnej o nazwie Antidotum PRO na podatek, a oferowanej przez Lukas Bank. Generalnie ranking depozytów rocznych dominują właśnie lokaty w formie polisy na życie, z których zysk nie jest obciążony 19-procentowym podatkiem Belki. Podawane oprocentowanie jest więc sztucznie zawyżane o wartość podatku w celu porównania zyskowności tych produktów ze standardowymi bankowymi lokatami.

Nietypowe okresy

Największą popularnością wśród klientów cieszą się lokaty krótkoterminowe, zwłaszcza trzymiesięczne. Trudno więc liczyć na klientów, którzy zdeponują pieniądze na dwa czy trzy lata, co z punktu widzenia banku byłoby sytuacją komfortową (pokrywanie się długości depozytu z okresem udzielonego kredytu). W tym celu banki szukają różnych rozwiązań, na przykład kuszą wysokim oprocentowaniem lokat, ale zakładanych na nietypowe okresy. Alior Bank da zarobić klientom 7 proc. w skali roku, ale na lokacie 10-miesięcznej. Na 6,8 proc. odsetek możemy liczyć w AIG Banku na lokacie 9-miesięcznej. Na depozycie 7-miesięcznym najwięcej zyskamy w Meritum Banku.

Marketing i reklama

Innym sposobem na pozyskiwanie depozytów jest marketing i reklama, które nie muszą iść w parze z wysokim oprocentowaniem lokat. Udowodnił to ostatnio Bank Zachodni WBK, który do promowania lokaty zatrudnił hollywoodzkiego gwiazdora Danny'ego DeVito. Główna nagroda w konkursie towarzyszącym promocji wyniosła aż 2 mln zł, co jest rekordem w historii bankowych konkursów. Opłaciło się, bo bank zebrał depozyty o wartości aż 4,3 mld zł. Oprocentowanie lokaty wynosiło 5,5 proc. w skali roku. Perspektywa tak wysokiej nagrody wygrała więc z atrakcyjniej oprocentowanymi lokatami konkurencji.
Oprocentowanie depozytów utrzymuje się na stosunkowo wysokim poziomie. Banki budują bazę depozytową. Kolejnym logicznym krokiem powinna być wzmożona kampania wspierająca sprzedaż kredytów.
DGP
DGP