Analitycy są przekonani, że serwisy takie jak Facebook są tym, co zwiększy zainteresowanie użytkowników mobilnym internetem.
Serwisy społecznościowe takie jak Facebook czy Twitter szybko zdobywają nowych użytkowników. W ostatnim czasie popularność Twittera wzrosła za sprawą wyborów w Iranie i wydarzeń po wyborach, a także śmierci Michaela Jacksona oraz katastrofy francuskiego Airbusa nad Atlantykiem. Użytkownicy Twittera informacje podawali szybciej niż agencje prasowe czy programy telewizyjne, a czasami – jak w przypadku Iranu – byli podstawowym ich źródłem.
Na świecie z Facebooka, nazywanego przez część polskich użytkowników Naszą-Klasą dla wykształciuchów, korzysta ponad 200 mln osób (ponad 320 tys. w Polsce), dwa razy więcej niż rok temu. Twitter może pochwalić się 23 mln użytkowników, ale ich przyrost jest zdecydowanie szybszy niż w Facebooku.

Internet w komórce

Z badań firmy CCS Insight wynika, że blisko 1/3 młodych Brytyjczyków (między 16 a 36 rokiem życie) regularnie korzysta z serwisów społecznościowych za pomocą telefonu komórkowego. CCS sugeruje, że operatorzy komórkowi powinni to wykorzystać do zwiększenia zainteresowania korzystaniem z mobilnego internetu.
Aplikacje umożliwiające korzystanie z serwisów społecznościowych dostępne są w zaawansowanych technologicznie telefonach zwanych smartphone. Największy wybór darmowych aplikacji mają użytkownicy iPhone’a. Systematycznie rośnie ich liczba w sklepie dostępnym z telefonów Google Android. Są też aplikacje na telefony z systemem operacyjnym Symbian i Windows Mobile. W Android Market w ostatnich dniach pojawiły się dwie darmowe aplikacje umożliwiające korzystanie z Blipa, polskiego odpowiednika Twittera.

Klienci chcą się łączyć

– Sieć zmienia sposób korzystania z telefonów komórkowych. Zapomnicie o ściąganiu muzyki i wideo. Serwisy społecznościowe są tym, czego ludzie chcą – twierdzi Paolo Pescatore, szef działu mobilnych treści w CCS.

Za darmo do znajomych

Publikacja raportu CCS Insight zbiegła się z informacją, że brytyjska sieć O2 podpisała z Twitterem porozumienie i jej klienci za darmo będą mogli wysyłać SMS z treściami umieszczanymi na ich koncie w tym serwisie. Od sierpnia darmowe będą też SMS-y z wpisami twitterowych znajomych. Wcześniej O2 podpisała podobne porozumienia z serwisem Face- book i Bebo. Elementem umowy jest zobowiązanie się O2 do promowania Twittera na swym portalu. O2 twierdzi, że milion jej klientów korzysta z serwisów społecznościowych, z czego setki tysięcy to użytkownicy iPhone’a.
Największe polskie sieci komórkowe nie współpracują z żadnym z serwisów społecznościowych.

Coraz niższe ceny

Barierą w ich używaniu jest też to, że ciągle stosunkowo niewielka liczba komórek używanych przez Polaków umożliwia prosty dostęp do nich. W 2008 roku w Polsce sprzedano kilkaset tysięcy smartphone’ów, a w tym sprzedaż – według szacunków dostawców – ma szanse przekroczyć 1 mln sztuk.
Systematycznie natomiast zanika bariera w postaci wysokich cen dostępu do mobilnego internetu. Praktycznie każdy duży operator ma taryfy przedpłacone, w których oferuje już pakiety transmisji danych lub wręcz podstawowe stawki, w których 1 MB przesłanych danych kosztuje od kilku do kilkadziesiąt groszy. Tani dostęp lub wręcz bezpłatny (ale limitowany) oferują też operatorzy wirtualni, tacy jak GaduAir czy mBank Mobile.
SZERSZA PERSPEKTYWA – ŚWIAT
Szersza perspektywa – świat
Ponad 30 mln użytkowników Fecebooka używa serwisu, korzystając z telefonów komórkowych – informuje serwis Facebook. Ich aktywność jest o prawie 50 proc. większa niż w przypadku tych, którzy z Fecebooka korzystają za pomocą komputerów. Ponad 150 operatorów z 50 krajów rozwija i promuje mobilny Facebook.
1 mln sztuk smartphone’ów umożliwiających mobilny dostęp do serwisów może się sprzedać w Polsce jeszcze w tym roku