Sieci handlowe prześcigają się w oferowaniu swoim klientom usług dodatkowych. Najnowszą propozycją jest sprzedaż biletów lotniczych, którą wprowadziła Biedronka.
Od 1 lipca sieć dyskontowa Biedronka wprowadziła do sprzedaży bilety lotnicze do pięciu europejskich miast, w cenie 449 zł.
– Usługa, oferowana we współpracy z PLL LOT, znajduje się w fazie testu, dlatego na razie jest dostępna tylko w wybranych sklepach – mówi Paweł Tymiński z biura prasowego firmy Jeronimo Martins Dystrybucja, będącej właścicielem Biedronki, znanej obecnie jedynie z usługi wirtualnego operatora – TuBiedronka.
Testy nowej, niedostępnej dotąd w sklepach usługi, prowadzi też brytyjskie Tesco. Mowa o ubezpieczeniach komunikacyjnych, które są dostępne tylko w trzech sklepach sieci: w Krakowie, Katowicach i we Wrocławiu. Klienci mogą kupić polisę PZU, Benefii, Allianza lub Generali.
– Sprzedaż ubezpieczeń odbywa się poprzez punkty obsługi finansowej. Wszystkie formalności odbywają się na miejscu, łącznie z robieniem zdjęć samochodu w przypadku AC – wyjaśnia Michał Kubajek z biura prasowego Tesco Polska.
Dodaje, że posiadacze karty Tesco Mastercard mogą jeszcze skorzystać z ubezpieczenia na wakacje pod nazwą Podróżnik.
Nad zupełnie nową usługą prace prowadzi też polska sieć sklepów osiedlowych Żabka. Obecnie oferuje cztery usługi pod wspólnym logo Zielone Okienko.
– W najbliższym czasie chcemy zaskoczyć klientów nowymi usługami, wprowadzanymi na podstawie infrastruktury terminali płatniczych. Jest jeszcze jednak zbyt wcześnie na zdradzanie szczegółów – mówi Jacek Spychała, rzecznik prasowy spółki Żabka Polska, która w tym roku wprowadziła już usługi Lotto w kilkuset z 2 tys. swoich sklepów oraz wdrożyła płatności zbliżeniowe PayPass.
Z informacji przez nas zebranych wynika, że nowa usługa, umożliwiająca wypłatę gotówki z kart płatniczych, bez konieczności robienia wcześniej zakupów, ma być dostępna w Żabce na przełomie 2009 i 2010 roku.
Z kolei krajowa sieć delikatesów Paleo, podobnie jak francuski Carrefour, zamierza skupić się na rozwoju kolektur Totalizatora Sportowego, które stają się już tak popularne w sklepach jak opłacanie rachunków czy wywoływanie zdjęć.
Sieci handlowe inwestują więc w usługi dodatkowe, bo to idealny sposób na wyróżnienie i uatrakcyjnienie oferty ich sklepów.



– W dobie kryzysu na rynku funkcjonuje wiele sklepów spożywczych, posiadających zbliżony asortyment towarowy. Usługi są tym, co wyróżnia nas na tle konkurencji – zauważa Jacek Spychała.
Poza tym przekładają się one na zwiększenie sprzedaży towarów handlowych. Nieoficjalnie mówi się, że wzrosty sięgają nawet kilkudziesięciu procent w zależności od lokalizacji sklepu.
Wreszcie usługi dodatkowe to też czysty zysk dla sieci z tytułu prowizji. Na ich rzecz przypada od kilkunastu do kilkudziesięciu procent prowizji, którą pobierają od klienta. Od wypłaty gotówki w usłudze cash back prowizja sięga od 0,50 groszy do ponad 1 złotego.
– Za opłacenie rachunku do 500 zł pobieramy prowizję w wysokości 1,49 zł. Powyżej tej kwoty sięga ona 0,3 proc. wartości opłaty. Płatność na rzecz Netii to 0,89 zł – wyjaśnia Jacek Spychała, rzecznik prasowy Żabki.
Nowe usŁugi wprowadzone przez sieci handlowe
Biedronka – Tanie Latanie, bilety do pięciu europejskich miast w cenie 449 zł. Usługa oferowana we współpracy z PLL LOT.
Tesco – ubezpieczenia komunikacyjne PZU, Benefii, Allianza lub Generali. Usługa oferowana we współpracy z firmą Netpremium, która podpisała umowę z agentami ubezpieczeniowymi.
Żabka – usługi Lotto oraz wdrożenie płatności zbliżeniowych PayPass. Oprócz tego sieć pracuje nad nowymi usługami wprowadzanymi w oparciu o infrastrukturę terminali płatniczych.
Paleo – w planach kolektura Totalizatora Sportowego.
Verdes – lottomat.