Zaostrzająca się walka o klienta powinna skłonić telekomy do wydawania pieniędzy na reklamę. A kryzys do szukania oszczędności także w kosztach reklamy.
WI kwartale 2009 r. wydatki telekomów na reklamę spadły o 4 proc. rok do roku – wynika z danych MPG. Firma szacuje, że w I kwartale cały rynek reklamowy spadł o 8,8 proc., do ponad 1,65 mld zł. Według Agory spadek całego rynku wyniósł 7 proc., do 1,6 mld zł, a TVN, powołując się na Starlink, mówi o spadku o 5,3 proc., do 1,56 mld zł.
– I kwartał nie był reprezentatywny dla całego roku – przekonuje GP przedstawiciel jednego z telekomów i dodaje, że wydatki na reklamę ponoszono jeszcze według niezredukowanych budżetów.
W maju redukcję wydatków na reklamę ogłosiła grupa Telekomunikacji Polskiej. O ile sama TP nie była w czołówce reklamodawców w 2008 roku, o tyle wchodzący w skład grupy PTK Centertel, operator sieci Orange, w ubiegłym roku – podobnie jak pozostali dwaj duzi operatorzy (Polkomtel i Polska Telefonia Cyfrowa) byli w ściślej czołówce.
O nietypowości I kwartału mówił też Mirosław Godlewski, prezes Netii, największego stacjonarnego operatora alternatywnego. Ale była to inna nietypowość: Netia na reklamę wydała znacznie mniej niż rok wcześniej. Prezes Godlewski zapowiedział, że największe nakłady reklamowe w tym roku Netia poniesie w II kwartale. Firma w maju rozpoczęła kampanię wizerunkową, która w kolejnych krokach ma przekształcić się w reklamę produktów.
Bartosz Dobrzyński, odpowiedzialny za marketing członek zarządu P4, operatora sieci Play, zwraca uwagę, że spadek nakładów na reklamę wcale nie musi oznaczać mniejszych kampanii. Spadły bowiem ceny.
– Dziś za ten sam koszyk reklam płacimy nawet o kilkanaście procent mniej niż rok temu – mówi GP.
Dodaje, że nastąpiły też przesunięcia budżetów. Najwięcej straciły gazety i magazyny. Obecnie główne media to telewizja, internet i outdoor. Te same trzy media wskazuje przedstawiciel konkurencyjnego operatora. Nawet przy spadku ogólnych budżetów możliwe są wzrosty w wydatkach na poszczególne media. Zwłaszcza na reklamę internetową.
Głównym medium coraz wyraźniej staje się telewizja. Z danych firmy Expert Monitor wynika, że udział wydatków na reklamę telewizyjną w budżetach ogółem w marcu 2009 r. wzrósł w porównaniu z marcem 2008 r. o kilka do nawet ponad 20 punktów procentowych.
W marcu, czyli w okresie, gdy Play wprowadzał na rynek najtańszą wówczas taryfę przedpłaconą Play Fresh, najmocniej na telewizję postawił Polkomtel. Ulokował tam blisko 85 proc. pieniędzy wydanych wówczas na reklamę. Co ciekawe, w przypadku Play w marcu reklama telewizyjna miała najmniejszy udział w budżecie ogółem wśród sieci komórkowych. Play wydał na reklamę w telewizjach nieco poniżej 60 proc.
Według szacunków Agory na telewizję przypadało ok. 47,5 proc. ogółu wydatków reklamowych poniesionych w I kwartale. TVN informuje – powołując się na AGB NMR – że wydatki reklamowe telekomów miały w I kwartale tego roku 10-proc. udział w całej reklamie telewizyjnej.
4 proc. w skali roku spadły w I kwartale wydatki telekomów na reklamę*
* według szacunków firmy MPG