Rozmowa z Markiem Łachem, dyrektorem Departamentu Małych Firm Banku Zachodniego WBK - Nasze rozwiązania dla małych firm są dostępne w każdej z ponad 500 placówek, na terenie całego kraju. W każdej z nich czekają wykwalifikowani doradcy, którzy dopasują rozwiązanie dla każdej firmy.

Bez względu na wielkość, profil, ilość pracowników czy branżę każda firma potrzebuje dobrych, sprawdzonych usług bankowych. Ostatnio dużo mówi się o małych i mikro firmach i ich specyficznych potrzebach. Czy instytucje bankowe nadal kierują swoją uwagę w tym kierunku?

Analizując strukturę firm określanych jako MSP, bardzo wyraźnie widać, że ich zdecydowana większość to mikro i małe przedsiębiorstwa. Ten rynek to ponad milion podmiotów, dla banków to bardzo atrakcyjna grupa klientów.

Czym różni się współpraca z dużą firmą i z małymi przedsiębiorstwami? Czego sektor MSP oczekuje od usług bankowych?

Potrzeby najmniejszych firm z uwagi na skalę prowadzonego biznesu znacząco różnią się od potrzeb i oczekiwań firm średnich. Banki analizują potrzeby i zachowania klientów i odpowiednio dostosowują swoje rozwiązania.

Ostatnio modnym pojęciem stała się „optymalizacja kosztów”. Czy usługi bankowe nadążają za tymi tendencjami na rynku?

W Banku Zachodnim WBK – tak. Ostatnią z modyfikacji wprowadzonych do naszej oferty są trzy nowe pakiety biznesowe przygotowane właśnie z myślą o mikro i małych przedsiębiorstwach. Ich konstrukcja i ilość umożliwia maksymalne dopasowanie do indywidualnych potrzeb przedsiębiorców.

Ale co to oznacza? Czy jeśli prowadzę np. mały sklep spożywczy mogę teraz płacić za konto mniej niż duża firma? Zazwyczaj jedni i drudzy płacą tyle samo.

Dokładnie o to chodzi w pierwszym z pakietów nazwanym Biznes Pakiet Minimum. Miesięczna opłata za prowadzenie rachunku może wynosić w tym przypadku zaledwie 10 zł. Wystarczy, że przedsiębiorca, o którym Pan wspomniał, będzie miał 10 tys. złotych średniego salda na koncie firmy. To bardzo realna kwota. Drugi z naszych pakietów –Optimum, przeznaczony jest dla firm, które szukają optymalnych cen, zwłaszcza dla rozliczeń zarówno w złotych, jak i walutach obcych.

A trzeci dla tych, którzy wszystko wysyłają zagranicę i rozliczają się tylko w walucie?

Otóż nie. Konstruując nowe pakiety braliśmy pod uwagę bardziej uniwersalne aspekty działania firmy, takie, jak np. częstotliwość rozliczeń z kontrahentami. Stąd trzeci pakiet – Maximum adresowany jest przede wszystkim do firm aktywnych, zlecających każdego miesiąca dużą liczbę przelewów. Opłata za ten pakiet jest wyższa, bo wynosi 50 zł miesięcznie, ale za to klient otrzymuje pakiet 20 przelewów zewnętrznych realizowanych przez Internet w cenie 1 zł za przelew. Każdy kolejny wysyłany tą samą drogą kosztuje tylko 2 zł.

Warto dodać, że w każdym z pakietów klienci mają dostęp do bardzo atrakcyjnych usług bankowości elektronicznej BZ WBK24. Dodatkowo wygodny dostęp do pieniędzy zapewnia karta Visa Business Elektron – to nie tylko łatwe zakupy w każdym punkcie akceptującym karty, ale także bezpłatne bankomaty naszej sieci.

Rachunek to dopiero początek usług z jakich korzystają firmy. Czy zapewniają im państwo wsparcie innego rodzaju? Mam tu na myśli choćby pomoc w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Nie jest tajemnicą, że gros środków jest niewykorzystywana z powodu niewiedzy przedsiębiorców.

W tym zakresie pomagamy firmom od lat. Zajmują się tym nasi doradcy europejscy, czyli grupa 200 specjalistów pracujących w oddziałach BZ WBK na terenie całej Polski. Ich zadaniem jest przede wszystkim doradzanie w zakresie dopasowania inwestycji do programu unijnego oraz produktów kredytowych z jakich najlepiej korzystać przy ubieganiu się o dotacje unijne. Doradcy współpracują również z firmami pomagającymi w wypełnianiu wniosków o dotacje. Są fachowi i potrafią wskazać pewnych partnerów, a jak pokazuje nasze doświadczenie, właściwa informacja to podstawa w ubieganiu się o te środki.

Czyli jeżeli przedsiębiorca nie wie nic o funduszach unijnych, a chciałbym z nich skorzystać to...

- ... to może przyjść do oddziału BZ WBK, w którym doradca powie mu co powinien zrobić i wskaże najlepsze naszym zdaniem, adekwatne do inwestycji programy unijne.

Prowadząc własną firmę często nie mamy czasu na załatwianie spraw bankowych. Czy starają się państwo wspierać swoich klientów w tym zakresie?

Tak, i to 24 godziny na dobę. Takie wsparcie zapewniają wspomniane już przeze mnie usługi bankowości elektronicznej BZ WBK24. Za ich pośrednictwem przedsiębiorca ma całodobowy dostęp do informacji o swoich finansach i może przeprowadzić praktycznie każdą operację. Podstawą są oczywiście przelewy i zlecenia stałe, zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Poza tym możliwość zakładania depozytów, kupno i sprzedaż waluty, możliwość tworzenia koszyka zleceń i jednoczesnego wysyłania wielu przelewów, pełna informacja o historii operacji, wyciąg elektroniczny... Trudno wymienić w tym momencie wszystkie możliwości jakimi dysponuje posiadacz BZ WBK24. W każdym razie nie znam przedsiębiorcy, który zrezygnował z tych usług. Są po prostu bardzo wygodne, bezpieczne i co może najważniejsze, pozwalają na zaoszczędzenie mnóstwa czasu lub wykonywanie operacji bankowych z domu, po pracy, gdy placówki bankowe są już zamknięte. Koszty tych operacji są znacznie niższe niż w oddziale, a ich autoryzacja odbywa się przy pomocy tokena lub – coraz częściej – kodów przysyłanych w postaci wiadomości SMS na telefon komórkowy posiadacza usług.

Obsługa finansowa firmy to jednak nie tylko przelewy. A co w sytuacji, gdy przedsiębiorca musi za coś zapłacić?

Wówczas może sięgnąć po kartę Visa Business Elektron BZ WBK, za pomocą której można płacić za usługi i zakupy oraz wypłacać gotówkę z bankomatów. Do jednego rachunku może zostać wydanych kilka kart, każda z indywidualnym limitem wydatków. Nasze karty są wyposażone w bezpłatny pakiet podstawowych ubezpieczeń, chroniących ich posiadaczy np. w przypadku zgubienia karty. Nie pobieramy też opłaty za pierwszy rok posiadania karty, która wydawana jest raz na cztery lata. Przedsiębiorca może w usługach bankowości elektronicznej BZ WBK24 śledzić historię operacji przeprowadzonych za pośrednictwem kart wydanych do jego rachunków. Karta Visa Business Elektron BZ WBK to bardzo wygodne rozwiązanie, które jednocześnie pozwala na wyposażenie pracowników w instrument płatniczy i stałe kontrolowanie wydatków.

Mnóstwo firm korzysta z ofert finansowania oraz deponowania środków. Co w tym zakresie możecie państwo zaproponować firmom z tego segmentu?

W Banku Zachodnim WBK staramy się zapewniać każdej firmie indywidualne podejście do finansowania działalności. Gama produktów, które znajdują się w naszej ofercie jest bardzo szeroka. Obejmuje takie produkty jak: kredyt w rachunku bieżącym, kredyty obrotowe i inwestycyjne, finansowanie projektów unijnych oraz produkty leasingowe, jak i factoringowe.

Dla firm, które są zainteresowane lokowaniem nadwyżek przygotowaliśmy ofertę lokat terminowych dostępnych zarówno w oddziałach, jak i kanałach elektronicznych. Oferujemy: lokaty terminowe w PLN: 7 i 14 dniowe oraz lokaty Biznes Impet 1, 3, 6 i 12 miesięczne. Dysponujemy również lokatami walutowymi w EUR, USD, GBP, CHF: 14 dniowe, 1, 3, 6, 12, 24 i 36 miesięczne. Mamy również możliwość negocjowania indywidualnych warunków obsługi lokat terminowych od: 100 000 PLN, 30 000 EUR, 30 000 USD, 45 000 CHF, 15 000 GBP.

Widzę zatem, że BZ WBK nie chce ograniczać swojej roli tylko do dostawcy podstawowych produktów bankowych.

Katalog naszych rozwiązań dla małych firm jest dużo większy. Zależy nam nie tylko na obsłudze firm, ale również na ich rozwoju. Dlatego staramy się pomagać im nie tylko poprzez porady ale również przy pomocy Pakietu Superfirmy, który mimo że został stworzony przez bank jednak nie oferuje produktów bankowych. Jako bank zaprosiliśmy do współpracy szereg firm, które mogą pomóc naszym klientom w usprawnieniu obsługi księgowej, internetowej, marketingowej, dadzą rabat na samochód firmowy, zapewnią mobilny dostęp do Internetu, zaoferują telefony komórkowe w specjalnych taryfach, a nawet wydrukują wizytówki czy dostarczą inne druki potrzebne do prowadzenia firmy. Dbamy przy tym o to, aby nasi klienci mogli korzystać z tych usług na preferencyjnych warunkach.

A co trzeba zrobić, aby móc korzystać z tych udogodnień?

Nasze rozwiązania dla małych firm są dostępne w każdej z ponad 500 placówek, na terenie całego kraju. W każdej z nich czekają wykwalifikowani doradcy, którzy dopasują rozwiązanie dla każdej firmy. Zapraszam każdego przedsiębiorcę, który chciałby sukces swojej firmy budować razem z nami. Warto pamiętać, że „dobry doradca to połowa sukcesu firmy”.

Rozmawiał Grzegorz Stech