Aby uruchomić parking, wystarczy mieć 25–30 tys. zł oraz 2–3 tys. mkw. działki w atrakcyjnej lokalizacji. Klientów na takie usługi nie zabraknie, bo miejsc postojowych w Polsce brakuje.
Z roku na rok w Polsce przybywa pojazdów i to niewspółmiernie więcej niż miejsc przeznaczonych do ich postoju. Rośnie także liczba włamań do samochodów i kradzieży aut. Jeśli dysponujesz więc działką w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego (co najmniej 10 tys. mieszkańców), warto, byś pomyślał o otwarciu parkingu samochodowego. Koszt rozpoczęcia takiej działalności jest stosunkowo niewielki, natomiast zarobek – pewny.

Klientów nie zabraknie

Do najatrakcyjniejszych lokalizacji pod parking zalicza się także centra miast, kurorty bądź okolice atrakcji turystycznych, centrów handlowych, targowisk czy bazarów. Posiadając działkę w tak usytuowanym miejscu, ewentualnie decydując się na jej dzierżawę, możesz liczyć na ruch przez cały rok. Prowadzenie takiej działalności jest również opłacalne w przypadku parkingów usytuowanych w pobliżu szpitali, biurowców czy tras szybkiego ruchu (dotyczy to jednak głównie parkingów dla TIR-ów, zlokalizowanych przy stacjach paliw, zajazdach, motelach).
– Jeśli ktoś ma kawałek terenu w okolicach giełd samochodowych, warzywnych czy w bezpośrednim sąsiedztwie stadionów oraz hal sportowo-widowiskowych, może liczyć na okazjonalne, choć całkiem spore wpływy – mówi Adam Baranowski, były współwłaściciel kilku parkingów w miejscowościach przy granicy z Niemcami.
Jak tłumaczy, zazwyczaj w weekendy bądź przy okazji dużych imprez masowych w takich miejscach jest spore nagromadzenie osób zmotoryzowanych.
– Każdy poszukuje miejsca parkingowego i jest w stanie za nie zapłacić znacznie więcej niż w zwykły dzień – podkreśla.
Osoby prowadzące parkingi w takich atrakcyjnych lokalizacjach nie ukrywają, że to dobry biznes. Według właściciela parkingu znajdującego się kilkadziesiąt metrów od popularnych Krupówek, w Zakopanem obłożenie jest przez cały rok.
– W sezonie nasz mały parking na 14 samochodów jest praktycznie pełny przez całą dobę. Nawet poza sezonem przewija się przez niego kilkanaście pojazdów dziennie – zdradza na jednym z internetowych forów.

Ustal tylko atrakcyjną stawkę

Ile można zarobić więc na biletach parkingowych? Okazuje się, że wyliczenie przyszłych przychodów nie jest wcale takie proste. Jak twierdzą eksperci z tej branży, oprócz wspomnianej już lokalizacji wiele zależy od wyposażenia konkretnego parkingu.
Według Marka Malickiego, prowadzącego parking w Zakopanem, na wysokość opłaty parkingowej wpływa kilka istotnych czynników, w tym m.in. fakt, czy plac jest kryty, czy też znajduje się pod gołym niebem, czy jest strzeżony, dozorowany lub może mamy do czynienia tylko z miejscami postojowymi.
– Przy ustalaniu stawki trzeba wziąć pod uwagę również to, czy mamy parking ziemny, utwardzony czy betonowany – dodaje.
Jak podkreśla, nie bez znaczenia jest także czas postoju danego auta.
– Jeśli sprzedamy karnet miesięczny, to oczywiste jest, że musimy zaproponować bardziej atrakcyjną stawkę niż w przypadku sprzedaży biletu parkingowego na jedną godzinę lub dobę – podkreśla Marek Malicki.
Radzi jednocześnie, by wysokość stawki opłaty skonstruować tak, by odpowiadała zarówno konkretnej ofercie parkingu, jak też była konkurencyjna w stosunku do opłat pobieranych przez inne, okoliczne parkingi.



– Początkujący właściciel parkingu powinien rozeznać się wcześniej w cenach u pobliskiej konkurencji i wybadać, ile klienci płacą za analogiczną ofertę do tej, jaką on zamierza zaproponować – sugeruje nasz rozmówca.
Średnie stawki opłat wahają się od kilku do 20 zł za godzinę. Abonament miesięczny to 150–200 zł. Przy sporym natężeniu ruchu (360 aut parkujących w cyklu godzinowym i 50 – abonamentowym) parking może więc generować przychody na poziomie powyżej 15 tys. zł miesięcznie.
Po odliczeniu podatku, ubezpieczenia, pensji pracowników i pozostałych stałych kosztów miesięcznych wypracujemy zysk rzędu minimum 5–6 tys. zł.

Na start może wystarczyć 30 tys. zł

Szacuje się, że otwarcie średniej wielkości parkingu dozorowanego (plac powinien mieć powierzchnię co najmniej 1500–2500 mkw.), to jednorazowy wydatek na poziomie co najmniej 25–30 tys. zł (bez kosztów oświetlenia). Na dobrze wyposażony plac z miejscami postojowymi potrzebujemy jednak minimum 66 tys. zł. Uruchomienie parkingu z wiatami, monitoringiem, systemem na karty dostępu może nas jednak kosztować nawet ponad 100 tys. zł.
– Na parkingu trzeba mieć oświetlenie zgodne z obowiązującą normą, a także zainstalowany pod ziemią separator substancji ropopochodnych – wyjaśnia Adam Baranowski.
Separator jest niezbędny z punktu widzenia ochrony środowiska. Ze spływającej studzienkami z placu deszczówki wydziela on ścieki olejów silnikowych i paliwa. Przepisy obligują także do tego, by pracownikom zapewnić dostęp do toalety. Najlepiej nadają się do tego popularne kabiny sanitarne Toi Toi. Za wynajem takiego WC musimy zapłacić około 100 zł miesięcznie. Do tego dochodzą koszty wywozu nieczystości. W sumie trzeba liczyć się więc z wydatkiem miesięcznym rzędu 170–180 zł. Stałe koszty miesięczne to także pensje dla ochrony i portiera oraz ubezpieczenie.
Większość właścicieli parkingów zatrudnia do takiej pracy emerytów lub rencistów ze względu na przywileje z tym związane. Ponieważ prywatny parking powinien być czynny przez całą dobę, musimy zatrudnić pracowników na trzy zmiany. Na płace dla trzech parkingowych wydamy minimum 4,5 tys. zł miesięcznie.
Prowadząc tego typu działalność, warto zainwestować także w ubezpieczenie na wypadek kradzieży lub innej szkody na majątku klienta (nasza firma uniknie w ten sposób odpowiedzialności za ewentualne przykre zdarzenia w postaci zarysowania pojazdu przez inne parkujące auto). Oferta rynkowa w tym zakresie jest bogata. Miesięcznie na ten cel powinniśmy wygospodarować 1 tys. zł.
WYMOGI DLA PARKINGÓW STRZEŻONYCH
● ogrodzenie placu ze wszystkich stron
● oświetlenie zgodne z Polską Normą
● budka strażnicza
● szlaban lub brama
● inne zabezpieczenia mechaniczne (np. kolczatki) lub elektroniczne (monitoring)
● ochrona fizyczna
● kontrola osób wyjeżdżających z parkingu (sprawdzanie, czy do niej należy pojazd)
● umieszczony w widocznym miejscu regulamin parkingu
● wydawanie biletów, legitymacji lub kart parkingowych jako dowodu przyjęcia auta i przypisania go do konkretnego miejsca postojowego