Biznes prowadzony w sposób odpowiedzialny to w wydaniu Nestlé tworzenie wspólnej wartości zarówno dla udziałowców firmy, jak i dla jej otoczenia. Szukanie takich rozwiązań dotyczy każdego obszaru działalności firmy.

Nestlé dysponuje największym, prywatnym zapleczem badawczym w dziedzinie żywienia.

Potrzeby żywieniowe

W 2008 r. firma Nestlé zainwestowała około 1,98 miliarda CHF w 26 swoich centrach badawczo–technologiczno– rozwojowych zajmujących się żywnością i napojami oraz w szeroką sieć zewnętrznych jednostek stowarzyszonych z firmą. W szczególności stawia na rozwój swojej obecności w Chinach. Służą temu dalsze inwestycje w istniejące już centrum badawczo– rozwojowe w Szanghaju i w nowe centrum badań i rozwoju Nestlé w Pekinie, otwarte w październiku 2008 r.

Jakość żywności

Poprzez swoje produkty firma stara się przyczyniać do poprawy jakości odżywiania i zdrowia konsumentów. Aby to osiągnąć, podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zawartości cukru, soli i tłuszczu w swoich produktach, przy jednoczesnym utrzymaniu smaku, wartości odżywczych i bezpieczeństwa żywności.

W okresie od stycznia 2003 r. do grudnia 2007 r. Nestlé zmniejszyła zawartość cukru w swoich produktach o 290 tys. ton. Firma ta jest ponadto największym na świecie producentem żywności wzbogaconej o mikroskładniki – żelazo, witaminy i minerały niezbędne dla zdrowia. W odpowiedzi na niedobór mikroskładników w pożywieniu mieszkańców krajów rozwijających się Nestlé oferuje produkty mleczne Nido w przystępnych cenach, wzbogaconych tak aby odpowiadały na niedobory odżywcze na każdym z rynków. Po trzech latach firma planuje dotrzeć do 11 mln konsumentów na całym świecie.

W krajach rozwijających się

Nestlé opracowała osobną strategię biznesową, aby sięgnąć jeszcze niżej, ku podstawie piramidy dochodów, poprzez produkty z kategorii PPP (popularly positioned products – produktów łatwo dostępnych). Oferują one wartości odżywcze po niższych cenach, często poprzez nowe systemy dystrybucji bezpośredniej. Zaangażowanie firmy Nestlé w rozwój obszarów wiejskich ma także znaczący wpływ na odżywianie rolników, pracowników i dostawców należących do łańcucha wartości Nestlé, jak również konsumentów, którzy mają szerszy dostęp do odżywczej żywności.

Zapobieganie otyłości

Elementem zapobiegania otyłości i promocji kontrolowania wagi ciała jest tworzenie takich produktów jak Stouffer’s Lean Cuisine w USA. W oparciu o kontrolę wielkości porcji oraz limity liczby kalorii dania mrożone oraz przekąski Lean Cuisine umożliwiają Amerykanom spożywanie większej ilości warzyw i produktów pełnoziarnistych. Nestlé Waters ma na celu oferowanie napojów o zerowej lub niskiej liczbie kalorii, które zastępują napoje wysokokaloryczne, w wygodnych i bezpiecznych opakowaniach. Program Jenny Craig wspiera mieszkańców Ameryki Północnej i Australii, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy, poprzez porady oraz ofertę niskokalorycznych dań.

Specyficzne potrzeby

Nestlé jest liderem pod względem zapewniania rozwiązań żywieniowych dla osób ze specyficznymi potrzebami żywieniowymi. Obecnie w ponad 100 krajach Nestlé Nutrition oferuje odżywczą żywność dla niemowląt oraz kaszki, niezbędne dla prawidłowego wzrostu i rozwoju dzieci. Firma Nestlé jest zaangażowana w promowanie karmienia piersią jako najlepszej formy odżywiania niemowląt. Dla matek, które nie karmią piersią, firma oferuje odżywki dla niemowląt, w celu zastąpienia powszechnie stosowanych substytutów mleka matki, takich jak mleko krowie lub skrobia i woda. Nestlé Nutrition oferuje także produkty Performance Nutrition dla sportowców oraz produkty dla osób z problemami zdrowotnymi. Kluczowym biznesem jest także żywność Healthcare Nutrition, zaspokajająca potrzeby pacjentów szpitali oraz rezydentów domów opieki, z których, jak zbadano, połowa nieprawidłowo się odżywia.

Edukacja konsumentów

Nestlé stawia sobie za cel umożliwienie konsumentom podejmowania właściwych wyborów dotyczących odżywiania się i stylu życia. Poprzez wiele programów i działań edukacyjnych już około 9,1 miliona konsumentów na całym świecie zdobyło wiedzę na temat wagi odżywiania, zdrowego jedzenia oraz aktywności fizycznej. Tylko wcześnie rozpoczęta edukacja żywieniowa może odegrać znaczącą rolę w rozwoju zdrowych dzieci – dlatego też tak duży nacisk kładziony jest w tej kwestii na edukację w szkołach.

Inicjatywy lokalne

Sztandarowymi działaniami Nestlé na rynku polskim są: ogólnopolska akcja „Jedz smacznie i zdrowo” prowadzona wraz z partnerami handlowymi oraz specjalnie przygotowany i umieszczany na opakowaniach produktów Kompas Żywieniowy Nestlé zawierający wiele istotnych informacji żywieniowych. Jako członek Polskiej Federacji Producentów Żywności Nestlé wspiera program edukacyjny „Trzymaj formę” prowadzony przez tę organizację oraz Główny Inspektorat Sanitarny. Program promuje zasady zbilansowanej diety i aktywności fizycznej wśród młodzieży. W ciągu ostatnich trzech lat objął on swoim zasięgiem 2,2 mln uczniów.

Nestle na świecie
• Nestlé zatrudnia 283 tys. pracowników na całym świecie
• W 2008 r. firma przeznaczyła 16 mld CHF na wynagrodzenia
• Całkowite wydatki kapitałowe Nestlé w 2008 r. wyniosły 4,9 mld CHF, z czego 1,7 mld w krajach rozwijających się
• Nestlé współpracuje z około 165 tys. dostawców, od których w 2008 r. zakupiła surowce o wartości 22,5 miliarda CHF
• W ubiegłym roku firma zapłaciła 3,2 mld CHF podatków dochodowych



Bartosz Rowiński