Wycena wartości firmy to trudny element negocjacji. Często do transakcji nie dochodzi, bo właściciele mają za wysokie oczekiwania – mówi GP Marcin Kubit, prezes Mediatelu, notowanej na giełdzie spółki telekomunikacyjnej.

W 2008 roku Mediatel przejął Elterix, Concept-T, eTel oraz odkupił od Netii majątek Premium Internet.

Według prezesa Kubita właściciele pamiętają, że kilkanaście miesięcy temu ich spółki wyceniane były na poziomie osiem razy zysk operacyjny plus amortyzacja (EBITDA).

– Dziś wyceny są niższe. 3,5–4 razy EBITDA – mówi Marcin Kubit i dodaje, że właściciele mają kłopot z decyzją, by sprzedać za taką cenę.

Mediatel zapowiada, że jeszcze w tym kwartale powinien przejąć amerykańską firmę telekomunikacyjną zajmującą się hurtowym handlem połączeniami międzynarodowymi. Prezes Kubit ma nadzieję, że w II połowie roku uda mu się doprowadzić do zamknięcia transakcji na polskim rynku.

Wśród firm, które mogą pełnić rolę przejmującego, najczęściej wymieniana jest Netia, największy alternatywny operator. Firma w 2008 roku kupiła Tele2 Polska i przejęła kilku lokalnych dostawców internetu (ISP). Zarząd Netii w tym roku chce przejmować ISP. W mediach pojawiły się informacje, że celem Netii może być kontrolowana prez KGHM Telefonia Dialog. Analitycy szacują, że Dialog może być wart 600–800 mln zł. Netia może być zainteresowana GTS Energis, polską spółką z grupy GTS.

– Netia też jest do przejęcia. Osobną sprawą jest, kiedy i po jakiej cenie – mówi GP Paweł Puchalski, analityk DM BZ WBK.

Wśród spółek, które mogą zmienić właściciela, wymieniany jest Exatel oraz Crowley Data Poland.

– CDP wygląda na przygotowywanego do sprzedaży – mówi nam przedstawiciel jednego z konkurentów i dodaje, że nie można wykluczyć, że notowany na giełdzie ATM sprzeda swój telekomunikacyjny biznes. Trwa proces łączenia dwóch giełdowych firm telekomunikacyjnych: MNI z PPWK.

SZERSZA PERSPEKTYWA – ŚWIAT

Na świecie dochodzi do coraz większej liczby transakcji, w których przejmowane są albo pakiety akcji telekomów, albo wręcz całe firmy. W ubiegłym tygodniu brytyjska firma telekomunikacyjna i handlowa Carphone Warehouse za 236 mln funtów (1,147 mld zł) kupiła brytyjski oddział włoskiego dostawcy internetu Tiscali. Ta transakcja zwiększyła liczbę klientów szybkiego internetu Carphone Warehouse o 1,45 mln do 4,25 mln. Jak wyliczył Andrew Lee, analityk Citigroup, jeden klient kosztował w tej transakcji 150 funtów (730 zł), czyli o 10 proc. więcej niż średnia w podobnych transakcjach. W IV kwartale 2008 r. Netia za przejęcie klienta internetu płaciła średnio 840 zł.