To, jaką firmę możemy otworzyć, zależy m.in. od posiadanych funduszy. Żeby móc zajmować się pielęgnacją ogrodów, wystarczy zaledwie kilka tysięcy zł na sprzęt. Na pub potrzeba jest minimum 200 tys. zł.
Jeśli nie chcemy mieć nad sobą przełożonych, sami możemy założyć firmę. Sami decydujemy, co będziemy robić i sami stawiamy sobie cele. Własny biznes to jednak również ryzyko – wkładamy bowiem do tego nasze własne pieniądze. Na początek warto się zastanowić, czy istnieje możliwość połączenia pasji z pracą. Wtedy jest łatwiej niż zacząć coś zupełnie od nowa. Duże znaczenie mają również pieniądze, którymi dysponujemy. Często od nich zależy, jaki biznes możemy założyć.

Za niewielkie pieniądze

Przygotowanie do założenia własnej firmy dobrze jest zacząć od przeanalizowania naszej sytuacji. Może się bowiem okazać, że to, co już posiadamy, może być zaczątkiem firmy. Ciekawa okolica i własny dom daje na przykład możliwość otworzenia gospodarstwa agroturystycznego. W zależności od regionu, może to być interes sezonowy lub całoroczny. Druga opcja jest zwykle uzależniona od miejsca – góry, jeziora. Koszty założenia gospodarstwa agroturystycznego nie są też duże. Maksymalny koszt wykończenia jednego pokoju to 5 tys. zł. Zysk zależy od standardu pokoju.
– Cena pokoju zaczyna się już od 20 zł od osoby, a dochodzi do ponad 100 zł. Podobnie jest z wyżywieniem, którego cena waha się od 25 zł do 120 zł od osoby – mówiła GP Luiza Rola z Polskiej Federacji Turystyki Gospodarstwo Gościnne.
Wynajmowanie kwater nie wymaga również skomplikowanych procedur. Potrzebna jest jedynie rejestracja działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i Głównym Urzędzie Statystycznym. Należy również złożyć wniosek w urzędzie gminy o wpis do ewidencji obiektów świadczących usługi agroturystyczne. Mniej procedur ma jednak rolnik, który nie zamierza wynajmować więcej niż pięć pokoi, a jego obrót w skali roku nie przekroczy 10 tys. euro. Wtedy nie jest potrzebna nawet rejestracja działalności.
Myśląc o samozatrudnieniu, warto również wziąć pod uwagę swoje pasje. Dobra znajomość roślin i sposobów ich pielęgnacji może przynieść zysk, bo usługi ogrodnicze są w cenie, zwłaszcza gdy dodamy do tego również projektowanie ogrodów. I chociaż z pewnością dobrze jest skompletować cały potrzebny sprzęt, na początek wystarczy kupić to, co najpotrzebniejsze, czyli piły, glebogryzarkę, szpadle, łopaty i grabie. Będzie to kosztować ok. 5 tys. zł. Inne narzędzia można wypożyczać, a swoje uzupełniać stopniowo. Zarobek uzależniony jest od zleceń. Za urządzenie oczka wodnego z kaskadą i sztucznym strumieniem można dostać nawet 50 tys. zł. Średni miesięczny zarobek dla małej firmy wynosi jednak ok. 4–5 tys. zł.
Co ciekawe, wiele firm specjalistycznych nie musi nawet mieć zezwoleń, by prowadzić działalność. Tak jest na przykład w przypadku montażu i konserwacji instalacji alarmowych w domach. Wystarczy zarejestrowanie działalności i pieniądze na sprzęt – około 5–10 tys. zł.
Aby osiągnąć wymarzone zyski, potrzebne jest jeszcze doświadczenie i wiarygodność. Na tym bowiem zależy klientom. Aby poprawić swoją pozycję, dobrze jest więc mieć wykształcenie techniczne i odpowiednie licencje. Na niektóre zlecenia potrzebna jest również koncesja MSWiA.

Wiedza jest potrzebna

Pewne profesje wymagają jednak nie tyle zezwoleń, co doskonałej znajomości tematu. Tak jest w przypadku usług pogotowia komputerowego. Kapitał potrzebny do rozpoczęcia działalności jest niewielki. Wystarczy około 3 tys. zł na sprzęt. Konieczna jest również reklama. Aby móc liczyć na to, że klienci zaczną sobie polecać nasze usługi, konieczna jest ich wysoka jakość. Specjalne kursy czy studia nie są jednak wymogiem.
– Ja uczyłem się tej dziedziny, szukając informacji przez wyszukiwarkę, support techniczny Microsoftu, ze specjalistycznych forów internetowych i u znajomych interesujących się komputerami. Jeśli się to lubi, poświęca temu dużo godzin, to z czasem umiejętności przychodzą same – powiedział GP Tomasz Werwiński, właściciel serwisu komputerowego IT-TOM.
Taka jednoosobowa firma może liczyć na dobry zarobek. Miesięcznie może on wynieść 6–7 tys. zł.
Specjalistyczna wiedza, tym razem potwierdzona dyplomem, jest wymagana natomiast przy prowadzeniu apteki. Wprawdzie właściciel apteki nie musi być farmaceutą, ale jest zobowiązany do zatrudnienia takiej osoby, która będzie odpowiedzialna za prowadzenie apteki.
Przed rozpoczęciem działalności trzeba jednak odpowiednio przygotować pomieszczenia i przejść przez formalności. Zajmuje to ok. 4–6 miesięcy. Apteka ogólnodostępna może być prowadzona tylko na podstawie uzyskanego zezwolenia na prowadzenie apteki. Zyski mogą jednak zrekompensować początkowy wysiłek. Według szacunków średniomiesięczny obrót aptek waha się od kilkudziesięciu do 190 tys. zł. Szacuje się, że próg opłacalności to około 4 tys. klientów miesięcznie.



Duża gotówka daje możliwości

Jeśli dysponujemy większą gotówką lub możemy liczyć na kredyt, można też spróbować poprowadzić większy biznes, jak sklep czy pub.
Jako że wygląd pubu czy baru to kluczowy element jego późniejszego sukcesu, sporą część pieniędzy trzeba przeznaczyć na jego wyposażenie i przystosowanie.
– Na elektryczność, kanalizację, odpowiednią liczbę wyjść ewakuacyjnych, niewielkie zaplecze kuchenne, a więc także i spełnienie wymogów sanitarnych, musieliśmy przeznaczyć ok. 150 tys. zł. Wliczamy w to także pierwsze koszty związane z opłatami za wynajem lokalu i koncesje na alkohol – powiedzieli GP Andrzej i Anita, którzy w sierpniu ubiegłego roku uruchomili knajpkę Przy Barze na warszawskim Mokotowie.
Wyposażenie kuchni to koszt co najmniej 50 tys. zł – zakup baru oraz nierdzewnych zlewozmywaków, chłodziarki, kilku dystrybutorów do piwa, naczyń, w których będziemy podawać trunki i jedzenie: kufli, szklanek, kieliszków, sztućców, talerzy oraz wyparzarki do naczyń. Koszty otwarcia to więc minimum 200 tys. zł. Lokal w dobrej lokalizacji, niekoniecznie w centrum, a np. w pobliżu dużych osiedli, może przynosić jednak dochody rzędu nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Ciekawą propozycją na biznes jest też sklep zoologiczny. Do otwarcia potrzebny jest lokal o powierzchni minimum 60 mkw. Do prowadzenia sklepu nie trzeba mieć też zezwolenia, chyba że zamierzamy sprzedawać zwierzęta spoza listy CITES. Koszty otwarcia sklepu wynoszą około 200 tys. zł.
– Na samo zatowarowanie potrzeba około 100 tys. zł – mówił GP Marcin Tocko, właściciel sklepu zoologiczno-wędkarskiego Szrek.
Sklep zoologiczny musi spełniać również wymogi sanepidu. Wśród nich jest obowiązek stworzenia zaplecza dla personelu oraz łazienki i toalety. Musi też znaleźć się osobne zaplecze do obsługi sklepu, gdzie staną wanny i umywalki do mycia kuwet i akwariów. Pamiętać trzeba również o wyborze dobrego miejsca, gdzie będzie stały ruch klientów. By osiągać zyski, miesięczny obrót w małym sklepie powinien sięgać minimum 25 tys. zł. Czas oczekiwania na zwrot z inwestycji to minimum dwa lata.
Mając około 100 tys. zł, można również założyć wypożyczalnię filmów. Wystarczy zarejestrować jednoosobową firmę, bo nie jest to działalność licencjonowana. Żadnych pozwoleń nie trzeba mieć nawet do wypożyczania filmów erotycznych. Najwięcej trzeba wyłożyć na same filmy – ten wydatek stanowić będzie aż 90 proc. wszystkich kosztów.
– Filmy do odpłatnego wypożyczania mają tylko hurtownie i dystrybutorzy. Za każdą kopię każą sobie płacić nawet po 180 zł – mówi GP Mateusz Winkler, właściciel dwóch wypożyczalni na warszawskim Ursynowie.
Właściciele małych wypożyczalni twierdzą jednak, że trudno na nich zarobić więcej niż 5–6 tys. zł miesięcznie. Powodem są wysokie koszty wynajmu lokalu i konieczność ciągłego inwestowania w zakup lub dzierżawę nowych filmów.
Podobnej kwoty, czyli około 100 tys. zł, potrzeba również na założenie internetowego sklepu z nietypowymi gadżetami. Tutaj także najwięcej trzeba będzie wydać na towar – takie przedmioty kosztują zwykle od 50 do 100 zł, ale są i droższe gadżety. Natomiast konkurencja nie jest na razie wielka – takich sklepów w Polsce jest ok. 10. Zarobek jest uzależniony od tego, czy właściciel przekona do swojego sklepu klientów oraz jakości obsługi czy szybkości dostawy.
Każda działalność wymaga jednak wiele pracy, poświęcenia i cierpliwości. I choć powodzenie zależy w dużej mierze od trafienia w lukę na rynku, to równie ważne jest zaangażowanie w to, co się robi.