Przed rozpoczęciem działalności polegającej na organizowaniu imprez paintballowych warto wykupić ubezpieczenie.
Przed rozpoczęciem działalności, którą będzie organizowanie imprez paintballowych, warto ubezpieczyć firmę od odpowiedzialności cywilnej. Nie jest to wymagane, ale wskazane. Paintball to sport kontaktowy i o uszkodzenie ciała nietrudno. Najbardziej narażone na zranienie są oczy i uszy. Łatwo też można przewrócić się i zwichnąć czy złamać nogę, a w najlepszym razie tylko poobijać.
– Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie organizacji imprez paintballowych można objąć ochroną w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ogólnej. Zakres umowy może zostać, poza szkodami tzw. deliktowymi, rozszerzony o szkody związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązania – wyjaśnia Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU.
Dodaje, że przy sumie gwarancyjnej 100 tys. zł, a jest to zdaniem PZU najniższa kwota, jaką powinien posiadać przedsiębiorca prowadzący taką działalność, składka wynosiłaby od 700 do nawet 2 tys. zł.
Dlatego wielu organizatorów rezygnuje z wykupienia ubezpieczenia. Wówczas, jak przestrzega Mariusz Pietrzycki, zajmujący się organizacją imprez paintballowych z Gorlic, trzeba pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad.
– Przede wszystkim o zorganizowaniu szkolenia dla uczestników zabawy, podczas którego zapoznają się oni z zasadami gry i jej regulaminem. To powinno zostać przez nich potwierdzone, przez podpisanie oświadczenia. W ten sposób biorą na siebie odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia ciała w trakcie gry – mówi Mariusz Pietrzycki.
Dobrze jest też zaoferować ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Szczególnie, że pyta o nie coraz więcej osób zainteresowanych grą w paintball. Na razie jednak mało która firma je proponuje. W rejonie Warszawy jest to dwóch, trzech organizatorów.
– Oferujemy je wszystkim uczestnikom, co oznacza, że w razie ewentualnego wypadku otrzymają oni odszkodowanie – zapewnia Marcin Kopczyk, właściciel SILT Paintball, jednej z większych firm organizujących imprezy paintballowe.
Przed założeniem firmy organizującej imprezy paintballowe warto zdobyć doświadczenie w tej dziedzinie. Przynajmniej miesiąc poświęcić na odwiedzenie istniejących już firm, tylko po to, by skorzystać z ich doświadczenia w zakresie zabezpieczenia terenu oraz uczestników w trakcie gry.
– Najlepiej, jeśli przyszły organizator sam weźmie udział w kilku rozgrywkach – doradza Krzysztof Dąbrowski, właściciel pola do paintballu w Krakowie.
Bo, jak zauważa, bezpieczeństwo jest najważniejsze. A często zdarza się, że osoby schodzące z pola do tzw. strefy bezpiecznej zapominają o zablokowaniu spustu markera. Nie pamiętają też o innych zabezpieczeniach lufy, jak na przykład o wciśnięciu gumowego grzybka albo też naciągnięciu na nią torebki, zaczepianej o wystające elementy pistoletu.
Co więcej, wiele pół do paintball nie proponuje ich nawet. A w czasie zawodów i gier wymóg stosowania zabezpieczeń lufy jest częścią regulaminu.