Wrota Małopolski to pionierskie wdrożenie typu e-government i pierwszy tego typu portal regionalny, jaki został uruchomiony w Polsce. Wrota Małopolski wykorzystują zintegrowane oprogramowanie serwerowe, które pozwala rozbudowywać funkcje portalu i wprowadzać nowe narzędzia.
Realizację portalu Wrota Małopolski (www.wrotamalopolski.pl) rozpoczął Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Później, w ramach rozwoju projektu Wrota Polski, inicjatywa została wsparta przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, a następnie przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Założeniem powstania portalu była realizacja idei społeczeństwa informacyjnego.
Władze województwa małopolskiego od początku koordynują wspólne przedsięwzięcia służące rozwojowi województwa przy jednoczesnym zachowaniu partnerskiej współpracy z samorządami gminnymi i powiatowymi oraz z przedstawicielami małopolskich uczelni wyższych, firm sektora ICT (ang. information and communication technologies), a także organizacji pozarządowych. Wrota Małopolski to duże przedsięwzięcie i pierwszy projekt, którego celem jest rozwój e-administracji w całym województwie (portal ma integrować na jednej platformie systemy informatyczne wykorzystywane w życiu publicznym). Dziś stronę www.wrotamalopolski.pl odwiedza ponad 130 tysięcy internautów.
Wrota Małopolski składają się z trzech podstawowych komponentów: Biuletynu Informacji Publicznej (BIP), Cyfrowego Urzędu i części informacyjnej portalu.
Biuletyn Informacji Publicznej (www.malopolska.pl/bip) umożliwia realizację prawa dostępu do informacji publicznej, spełniając wymogi prawne i uniezależniając dostawców treści od części technologicznej, przy jednoczesnej możliwości samodzielnego zarządzania. System zarządzania treścią (CMS), na którym opiera się zarządzanie informacją w portalu, umożliwia tworzenie i dostarczanie treści, zarządzanie witryną internetową przez dowolną przeglądarkę internetową przy równoczesnym korzystaniu z niej przez wiele osób. Przejrzystość zapewnia jednolite menu przedmiotowe dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, które przystąpiły do projektu. Najważniejsze aspekty techniczne przemawiające za wprowadzeniem BIP to możliwość korzystania z CMS bez konieczności zakupu specjalnego oprogramowania oraz archiwizacja zamieszczonych informacji. Stworzenie Biuletynu Informacji Publicznej dla jednostek samorządu terytorialnego całego województwa zostało sfinansowane ze środków pochodzących z budżetu państwa, natomiast ich utrzymanie ze środków województwa małopolskiego.
Cyfrowy Urząd zapewnia kontakt obywatela z administracją publiczną za pomocą komunikacji elektronicznej, przez co umożliwia rozpoczęcie załatwiania spraw urzędowych on-line. Analiza systemów elektronicznego obiegu dokumentów wykorzystywanych w jednostkach samorządu terytorialnego pozwoliła wypracować standard wymiany dokumentów pomiędzy Cyfrowym Urzędem a innymi systemami. Trzeba dodać, że integracja między nimi jest podstawą realizacji zadań elektronicznej administracji. Integracja z systemami elektronicznego obiegu dokumentów daje szansę włączenia się na równych prawach małym i dużym jednostkom samorządu terytorialnego, przeciwdziałając tym samym wykluczeniu cyfrowemu. W ramach Cyfrowego Urzędu wypracowano procedury (zbiory formularzy elektronicznych generujące wystandaryzowane dane w postaci plików xml), które następnie są integrowane z systemami elektronicznego obiegu dokumentów używanych w wielu podmiotach małopolskiej administracji publicznej (pełny katalog usług elektronicznych dostępny jest na stronie www.wrotamalopolski.pl). Przygotowywane są też kolejne procedury elektroniczne. Dzięki integracji z ePUAP – elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej – mogą być one także wyspecjalizowanymi elektronicznymi skrzynkami podawczymi do komunikacji z urzędami.
Część informacyjna portalu umożliwia zbieranie i porządkowanie informacji z różnych dziedzin oraz ich publikowanie w modułach tematycznych, co czyni informacje przejrzystymi i łatwymi do znalezienia. Informacje pochodzą z małopolskich gmin i powiatów, instytucji kultury i innych jednostek. W rezultacie portal dostarcza aktualną wiedzę na temat życia regionu i jego mieszkańców.
Redakcja Wrót Małopolski pracuje nad rozwojem portalu, co czyni go liderem m.in. dzięki powstaniu innowacyjnych elementów serwisu.
Telewizja Małopolska za pomocą relacji wideo poszerza dostęp do informacji o walorach Małopolski, działaniach samorządu i wydarzeniach w regionie.
Małopolska Biblioteka Cyfrowa (MBC) gromadzi i udostępnia dziedzictwo kulturowe Małopolski – książki, czasopisma i dokumenty w postaci cyfrowej.
Platforma e-learningowa z kolei jest innowacyjną formą kształcenia, na której możliwe jest tworzenie kursów umożliwiających zdobycie wiedzy z różnych dziedzin. Obecnie dostępnych jest dziewięć kursów e-learningowych: Pierwsza pomoc przedmedyczna, Na szlakach Małopolski, Tatry bez tajemnic, ABC samorządu, Kurs umiejętności komputerowych, Finansowanie działalności organizacji pozarządowych, Obrona cywilna i zarządzanie kryzysowe, Urzędnik europejski oraz Zawodoznawstwo i informacja zawodowa dla edukacji i rynku pracy.



WROTA REGIONALNE – CELE PROJEKTU
Podstawowe cele realizowane przez Wrota Regionalne
● udostępnienie jednostkom administracji publicznej narzędzi do zarządzania portalem (aktualizacja i edycja treści, rozbudowa struktury i dodawanie nowych usług),
● udostępnienie mechanizmów i funkcjonalności, które pozwalają na implementację procedur urzędowych i ich przetwarzanie drogą elektroniczną.
OPINIA
PIERPAOLO TALIENTO
dyrektor generalny w Microsoft, odpowiedzialny za sektor publiczny w Europie Środkowo-Wschodniej
Polska ma olbrzymi niewykorzystany potencjał dla zrobienia szybkich i istotnych postępów w dziedzinie e-administracji. Wystarczy zobaczyć, jak Polacy zareagowali na możliwość łatwego i prostego składania formularzy podatkowych. Wiem, że wiele usług jest w Polsce dość daleko zaawansowanych w formie wstępnych projektów, pilotaży czy prac studialnych. Brakuje wdrożeń na szerszą skalę.
Wyzwoliłyby one społeczne poparcie i akceptację dla kolejnych projektów, pomoże w usuwaniu barier. Podstawową barierą może być ciągle prawo, które uniemożliwia szybkie wdrażanie technologii. Na pewno ciągle internet szerokopasmowy nie jest tak rozpowszechniony jak w innych krajach Unii. Ale nawet mając dobre prawo i szybki internet w każdym domu, trzeba od początku myśleć, jakie usługi w tej sieci administracja może wprowadzić. Warto przy tym korzystać z najnowszych koncepcji, rozwiązań i technologii zapewniających szybsze wdrożenia przy niższych kosztach.
Dla mnie Polska jest krajem gotowym do wykonania wielkiego przeskoku w nowoczesność. Oprócz administracji centralnej, kluczowa rola przypada samorządom, bo one są najbliżej obywatela i one świadczą większość usług dla obywateli.
OPINIA
IZABELA ADAMSKA
prezes Instytutu Prawa Nowych Technologii
Wrota Regionalne to zintegrowany system informatyczny umożliwiający świadczenie usług publicznych przez organy administracji publicznej za pomocą komunikacji elektronicznej. Wrota są rozwiązaniem dedykowanym urzędom do interakcji z użytkownikami zewnętrznymi – członkami społeczności lokalnej. Takie rozwiązanie usprawnia przepływ informacji na styku obywatel – urząd, skupiając w jednym miejscu usługi funkcjonujące w ograniczonym zakresie w ramach systemów teleinformatycznych poszczególnych organów administracji publicznej (zarówno na szczeblu rządowym, jak i samorządowym). Oprócz korzyści dla obywateli (oszczędność czasu i wygoda korzystania z usług), przeniesienie niektórych usług publicznych na platformę elektroniczną przyniosło samorządom duże oszczędności finansowe.
Za pomocą platformy odbywa się zarządzanie informacją, która prezentowana jest w spójny graficznie sposób i dostępna z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Wrota Regionalne wspierają wymianę informacji między obywatelem a organem administracji państwowej i samorządowej. W ramach Wrót Regionalnych udostępniana jest platforma informacyjna, elektroniczne procedury oraz narzędzia administracyjne umożliwiające sprawne zarządzanie aplikacjami. Integralną częścią systemu są narzędzia do zarządzania treścią (CMS), które pozwalają szybko umieszczać informacje w internecie.
Wrota Małopolski zapoczątkowały proces tworzenia podobnych regionalnych portali w skali kraju, wykorzystując doświadczenia Małopolski.
Pierpaolo Taliento, dyrektor generalny w Microsoft, odpowiedzialny za sektor publiczny w Europie Środkowo-Wschodniej / DGP