Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie dopłaci do zakupu aut dla osób z dysfunkcjami.
Nie spodziewamy się, żeby w tym roku znalazły się pieniądze na sfinansowanie programu Sprawny Dojazd, dlatego rada nadzorcza zdecydowała o jego zamknięciu – mówi Tomasz Leleno, rzecznik PRFON.
W 2008 roku fundusz wydał na ten cel 217 mln zł, co wystarczyło na dopłaty do zakupu 8,3 tys. aut i kursów prawa jazdy dla 565 osób. Już w ubiegłym roku zabrakło około 180 mln zł na dofinansowanie zakupów dla około 7 tys. osób. Skutki braków w budżecie PFRON widzą już teraz dealerzy firm, które przygotowywały specjalną ofertę dla tej grupy klientów.
– Zainteresowanie zdecydowanie spadło – mówi Tomasz Piasny ze Skoda Auto Poland. – Niestety, indywidualne upusty nie mogą się równać z ewentualnym wsparciem ze strony PFRON – dodaje.
Fundusz dokładał do zakupu nowego samochodu (pod warunkiem że nie był on droższy niż 71,6 tys. zł) nawet 28 tys. zł. Przy aucie nie starszym niż trzyletnie dofinansowanie wynosiło prawie 22,5 tys. zł.
– Dofinansowanie ma wpływ na liczbę przystosowywanych samochodów – mówi Krzysztof Zalewski z firmy AutoPol.
Dodaje, że podstawowym źródłem środków pozwalającym na dostosowywanie aut jest PFRON (programy Pegaz 2003 i Sprawny Dojazd, z których działa już tylko ten pierwszy).
– Również różnego rodzaju fundacje angażują się w pomoc dla swoich podopiecznych, niekiedy firmy ubezpieczeniowe finansują adaptację samochodu w ramach należnych odszkodowań powypadkowych – mówi Krzysztof Zalewski.
Ograniczanie dofinansowywania to zła informacja dla wspomnianej Skody czy Fiata kładących duży nacisk na dotarcie do tej grupy klientów.
– Już w 1998 roku uruchomiliśmy program sprzedaży skierowany do osób niepełnosprawnych – mówi Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland.
Fiat kupił dla Centrum Kształcenia i Rehabilitacji w Konstancinie symulator, który pozwala wykazać, czy dana osoba w jej stanie niepełnosprawności jest w stanie kierować autem.
– W ramach projektu Szkoła Auto prowadzimy kursy doszkalające kierowców niepełnosprawnych, a od tego tygodnia zaczynamy nowy projekt w ramach Szkoły Auto, a mianowicie L Driving, czyli kurs nauki jazdy dla osób niepełnosprawnych – mówi Tomasz Piasny.
Brak finansowania zmniejsza też popyt na auta innych firm.
– Nasze samochody, które są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów lub automatyczne sprzęgło, tzw. easytronic, mogą być łatwo dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – mówi Przemysław Byszewski, rzecznik General Motors Poland.