O zagranicznym partnerze, który nie jest zarejestrowany w Polsce, można uzyskać informacje przy pomocy międzynarodowej wywiadowni gospodarczej, zagranicznej izby handlowej lub naszej placówki konsularnej.
Światowy kryzys to czas szczególnej ostrożności, jaką powinni zachować przedsiębiorcy wobec nowych, zagranicznych kontrahentów. Za nim wejdziemy w poważny interes z nowo poznaną, np. na międzynarodowych targach, firmą, warto dowiedzieć się, czy potencjalny partner jest wypłacalny i jak traktuje swoich kontrahentów biznesowych.

Placówki dyplomatyczne

Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest zwrócenie się do polskich placówek dyplomatycznych w kraju, z którego pochodzi potencjalny partner w interesach. Większość polskich konsulatów udziela podstawowych danych o konkretnej firmie bezpłatnie. Podobnie jest w naszych zagranicznych wydziałach promocji handlu i inwestycji, podlegających Ministerstwu Gospodarki. Placówki te znajdują się we wszystkich krajach świata, z którymi Polska prowadzi ożywioną wymianę handlową.
- Na bieżąco pomagamy polskim przedsiębiorcom, głównie udzielając im pisemnych i telefonicznych porad w zakresie funkcjonowania lokalnego runku - informuje Andrzej Żywień, radca Ambasady RP w Kopenhadze. Dyplomata przyznaje, że najwięcej zapytań dotyczy sektora usług, który w Danii podlega ciągłym zmianom.
- Mamy możliwość, przez odpowiednią stronę w internecie, sprawdzenia, czy dana firma w ogóle funkcjonuje, kto jest jej właścicielem lub głównym udziałowcem, od kiedy rozpoczęła działalność oraz jej dane teleadresowe - wylicza Andrzej Żywień i dodaje, że dodatkowe dane, takie jak bilans handlowy, są już udostępniane odpłatnie.
W oficjalnej agencji ds. bezpieczeństwa przedsiębiorstw w Kopenhadze, która gromadzi dane o wszystkich duńskich firmach, opłaty wahają się, w zależności od wagi informacji, od 16 do nawet 100 koron (DKK).

Zagraniczne izby handlowe

O pomoc w ustaleniu wiarygodności i reputacji zagranicznego partnera można też zwrócić się do zagranicznej izby handlowej w Polsce. Organizacje te dysponują dużą wiedzą o rynku oraz szerokimi kontaktami z instytucjami rządowymi pozwalającymi na szybkie ustalenie stanu faktycznego. Tu również możemy liczyć na darmowe ustalenie wyłącznie podstawowych informacji.
- Mamy dostęp do francuskiego odpowiednika KRS. Możemy udzielić informacji, czy dana firma jest zarejestrowana we Francji i np. nie zawiesiła swojej działalności albo nie zbankrutowała - informuje Igor Michalski z Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce.
Za dodatkowe informacje dotyczące płacenia przez kontrahenta podatków czy składek trzeba już zapłacić około 500 zł.

Wywiadownie

Najszerszą ofertą informacyjną o firmach rozsianych na całym świecie dysponują jednak międzynarodowe wywiadownie gospodarcze. Przykładowo firma Coface, poza Polską, działa w 100 krajach i dysponuje raportami o 50 mln firm.
- Ceny raportów o firmach zagranicznych uzależnione są od kraju, w którym działa firma, czasu przygotowania raportu, ale także tego, czy zamawiający ma już podpisaną umowę w wywiadownią, dzięki której może zamawiać raporty w korzystniejszej cenie - tłumaczy Szymon Wiliński, dyrektor ds. rozwoju biznesu informacyjnego w Coface Poland.
Raporty Coface o firmach zagranicznych kosztują od 130 zł wzwyż (np. z Czech), natomiast za zlecenie zbadania firmy z Azji lub Afryki trzeba zapłacić kilkaset złotych więcej. Czas oczekiwania na raport z Rosji to do 10 dni roboczych.
Porównywalne stawki obowiązują także w polskim oddziale wywiadowni gospodarczej Dun and Bradstreet Poland, posiadającej w swojej bazie danych informacje o ponad 142 mln firm i obejmującej swoim zasięgiem ponad 95 stref językowych.
Na raport z Ukrainy czy Rosji trzeba czekać tu do 18 dni roboczych. W przypadku firm z obszaru starej UE termin dostarczenia pojedynczego raportu to pięć dni roboczych. Koszt: 260 zł. Za ekspres trzeba zapłacić podwójnie. Za niewykonanie na czas zlecenia firma nie pobiera opłat.
5 dni wynosi przeciętny czas oczekiwania na raport o firmie ze starej Unii
CO MOŻNA ZNALEŹĆ W RAPORCIE WYWIADOWNI
● dane rejestrowe firmy
● ocenę prawdopodobieństwa upadłości podmiotu
● rekomendowany kredyt maksymalny
● dane o kierownictwie firmy oraz właścicielach
● działalność według klasyfikacji branżowej
● informacje o partnerach biznesowych
● nieruchomości należące do firmy
● dane o zatrudnieniu
● dane finansowe (sprawozdanie finansowe, rachunki zysków i strat, wskaźniki dla branży, zdarzenia prawne, informacje o upadłości i likwidacji)