Nowa oferta ramowa - dokument określający wszelkie zasady współpracy TP z innymi operatorami - może mieć wpływ na wyniki przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Oferta ramowa (RIO) określa m.in. ceny usług świadczonych przez TP innym operatorom. W nowej, ogłoszonej właśnie ofercie Urząd Komunikacji Elektronicznej obniżył część opłat za rozpoczynanie i kończenie połączeń, a inne opłaty za te usługi podniósł. Podwyżka - ponad 10 proc. - objęła najniższe wartościowo opłaty, gdy punkt styku sieci TP i operatora znajduje się w tej samej strefie co numer klienta, którego połączenie dotyczy.
Spytaliśmy operatorów, co nowe RIO oznacza dla ich klientów detalicznych (wpływ na ceny detaliczne usług), a także dla nich samych (wyniki finansowe firm).
- Urealnienie tylko niektórych stawek do poziomu wynikającego z modelu kosztowego TP niestety oznacza pominięcie obszarów, które w sposób ewidentny wymagają korekty - mówi Wojciech Jabczyński, szef biura prasowego grupy Telekomunikacji Polskiej.
Z wyliczeń TP wynika, że stawka hurtowa usługi WLR (zakup abonamentu od TP) ustalona przez regulatora dla operatorów alternatywnych - pozostała na niezmienionym poziomie - jest o prawie 5 złotych niższa niż zaudytowany wyliczony przez TP koszt tzw. pętli abonenckiej, czyli jednego z elementów składowych stawki WLR.
- Tylko w samym 2007 roku spowodowało to straty TP rzędu 85 mln zł z tytułu różnic w opłatach hurtowych - mówi Jabczyński.
- O wpływie RIO na wyniki grupy TP będziemy mogli powiedzieć więcej po ogłoszeniu raportu finansowego za I kwartał, co nastąpi 29 kwietnia - dodał Wojciech Jabczyński.
- Bardzo pozytywne jest to, że stawka WLR została utrzymana na dotychczasowym poziomie. Pozostałe zmiany są kosmetyczne, więc RIO nie powinno mieć wpływu na ceny dla klientów detalicznych - mówi Piotr Czapski, członek zarządu Netii, największego operatora alternatywnego. Dodał, że po wstępnych ocenach RIO Netia jest zdania, iż nowe RIO nie powinno mieć znaczącego wpływu na wyniki operatorów.
- Jest jeszcze za wcześnie, aby określić dokładnie wpływ, jaki mogą mieć ceny z nowego RIO na nasze koszty. Sprawa jest dość złożona, gdyż część stawek rośnie, inne z kolei maleją. Musimy teraz dokładnie przeanalizować wszystkie wskaźniki - mówi GP Karol Wieczorek, rzecznik Tele2.