Firmy assistance tworzą globalne platformy informatyczne, które pozwalają im za pośrednictwem internetu sprzedawać klientom linii lotniczych czy biur podróży ubezpieczenia i usługi assistance. W takich pakietach pokrycie kosztów leczenia to już standard, a można dokupić np. ubezpieczenie kosztów zastępczego połączenia lotniczego.
To już niemal standard, że przy kupnie biletu lotniczego on-line czy wycieczki, możemy też kupić dodatkowe ubezpieczenia czy usługi assistance, przygotowane specjalnie dla podróżnych. Co ciekawe, chodzi tu nie tylko o proste ubezpieczenia kosztów leczenia czy na wypadek opóźnienia lotu, ale też np. ubezpieczenie na wypadek zamknięcia tras narciarskich czy kosztów rezygnacji z zarezerwowanej gry w golfa.

Wszystko załatwimy w sieci

- Niektóre linie lotnicze proponują swoim klientom całoroczne ubezpieczenia typu annual multi trip (polisa obejmuje wszystkie wyjazdy w ciągu roku) - mówi Marzena Kozdrowicz z Mondial Assistance.
Firmy assistance tworzą globalne platformy e-commerce które pozwalają im stosować takie same standardy sprzedaży na całym świecie. Jednocześnie oferta może być dostosowana do lokalnego rynku i potrzeb klienta, bo nie są to wystandaryzowane pakiety, tylko każdy sam określa zakres ochrony i sumy ubezpieczenia.
- Platforma e-commerce uruchomiona na początku 2007 roku pozwala na dostosowanie oferty na niej umieszczanej do potrzeb każdej z 34 naszych filii na świecie - zaznacza Joanna Bełza, rzecznik Europ Assistance Polska. Dodaje, że właśnie trwają prace nad uruchomieniem takiej platformy w Polsce (we współpracy z działającymi u nas liniami lotniczymi czy biurami podróży). Dodatkowo, w skali grupy, są plany wdrożenia sprzedaży usług assistance przez internet na inne ich rodzaje.
- Obok segmentu podróż, będą to usługi z kategorii samochód, zdrowie oraz dom i rodzina - mówi Joanna Bełza.

Rośnie liczba sprzedanych polis

Na razie dzięki platformie e-commerce liczba sprzedanych polis turystycznych w Hiszpanii wzrosła o 93 proc. w porównaniu z 2006 rokiem. Jej firma współpracuje z Travelsoft, Brussels Airlines, Resfeber Sverige, Air One, SAS czy Lastminute.com.
Na rynku ofert dla linii lotniczych czy biur podróży jest już ciasno. Na przykład Mondial Assistance ma podpisane kontrakty na sprzedaż polis z PLL LOT.
- W ramach tej współpracy oferujemy ubezpieczenia podróżne klientom PLL LOT w Polsce oraz w 13 innych krajach Europy, m.in. w Niemczech czy Wielkiej Brytanii - mówi Marzena Kozdrowicz.
Pasażerowie LOT-u mogą kupić ubezpieczenie obejmujące ryzyka: kosztów leczenia i assistance w podróży, uszkodzenia bagażu podróżnego oraz kosztów anulowania biletu. Zakup ubezpieczenia możliwy jest podczas rezerwacji biletu lotniczego na stronie internetowej przewoźnika (www.lot.pl), dzięki wykorzystaniu platformy e-magine.
- Centralwings, największy polski przewoźnik z sektora low-cost (tanich przewoźników), również oferuje nasze usługi, a pakiet oferowany dla klientów tej linii jest niemal zbliżony do tego, co oferuje PLL LOT - dodaje Marzena Kozdrowicz. Oprócz tych linii lotniczych, jej firma współpracuje z EasyJet, Ryanair, AerLingus, Continental Airlines i Volareweb.

Ubezpieczenie kupimy z biletem

- W ramach światowego kontraktu korporacyjnego oferujemy klasyczne ubezpieczenie podróżne, czyli koszty leczenia oraz assistance dla Sky Europe - mówi Liliana Tytz, rzecznik Inter Partner Assistance. Przypomina, że dystrybucja takiego ubezpieczenia odbywa się na stronach internetowych przewoźnika, przy zakupie biletu on-line. IPA ma podpisaną też ciekawą ogólnoświatową umowę z Air France na świadczenie usług zarządzania kryzysowego, co oznacza, że jeśli gdziekolwiek na świecie samolot Air France będzie miał wypadek, lokalna spółka grupy AXA Assistance (do której należy polska spółka IPA), działa jako przedstawiciel linii lotniczych w zakresie zarządzania kryzysowego.
- Taki pakiet obejmuje usługi logistyczne, pomoc medyczną i paramedyczną oraz komunikację zewnętrzną i wewnętrzną - mówi Liliana Tytz.
Francuski przewoźnik uruchamia właśnie z jednym z konkurentów IPA system o nazwie In Flight Medical Suport.
- To system, który w niejednym wypadku może uratować życie pasażerów - twierdzi Marzena Kozdrowicz. W przypadku nagłego pogorszenia się stanu zdrowia pasażera podczas lotu, załoga samolotu skontaktuje się z Centrum Operacyjnym Mondial Assistance w Warszawie, które zostało wybrane do obsługi całego światowego programu. Lekarze, którzy pracują 24 godziny na dobę, wskażą najdogodniejsze lotnisko na trasie przelotu, na którym samolot będzie mógł wylądować. Na płycie będzie czekać karetka pogotowia, która zajmie się chorym pasażerem.
- Do wyboru miejsca lądowania służy nam wiedza zgromadzona w bazach danych o placówkach medycznych. Te bazy danych noszą wspólną nazwę Marco Polo, a z ich zasobów korzystają wszyscy lekarze pracujący dla Mondial Assistance na świecie - mówi Marzena Kozdrowicz.
PRZYKŁADOWE UBEZPIECZENIA DLA KLIENTÓW LINII LOTNICZYCH*
Zejścia lawiny lub osunięcia się ziemi - przedmiotem ubezpieczenia są koszty związane z niewykorzystaniem pakietu narciarskiego wykupionego ubezpieczonego, spowodowane zejściem lawiny lub osuwaniem się ziemi, na skutek którego ubezpieczony uległ nieszczęśliwemu wypadkowi.
Zamknięcia tras narciarskich z powodu złych warunków atmosferycznych - przedmiotem ubezpieczenia są koszty zarezerwowanych i niewykorzystanych karnetów narciarskich w przypadku zamknięcia tras zjazdowych oznakowanych, położonych w miejscu zakwaterowania ubezpieczonego, z powodów niekorzystnych warunków pogodowych.
Kosztów zastępczego połączenia lotniczego - przedmiotem ubezpieczenia są koszty biletu lotniczego, które ubezpieczony musi ponieść, aby dotrzeć do miejsca przeznaczenia w przypadku opóźnienia lotu, skutkującego spóźnieniem się ubezpieczonego na planowane - zgodnie z rozkładem lotów - drugie w kolejności połączenie lotnicze.
Kosztów przerwania podróży - przedmiotem ubezpieczenia są koszty, jakimi ubezpieczony byłby obciążony w przypadku anulowania przez przewoźnika lotu oznaczonego w pierwszym segmencie biletu lotniczego jako pierwszy lub powrotny.
Pomoc w przypadku rezygnacji z uczestnictwa w imprezie gry w golfa - zwrot kosztów poniesionych w związku z wykupieniem uczestnictwa w imprezie, w przypadku odwołania przez ubezpieczonego uczestnictwa spowodowanego nagłym, poważnym zachorowaniem lub nieszczęśliwym wypadkiem.
Pomoc w przypadku opóźnienia odlotu - w przypadku opóźnienia odlotu samolotu w trakcie podróży zagranicznej, o co najmniej 12 godzin, firma refunduje ubezpieczonemu, na podstawie oryginałów rachunków, koszty poniesione na zakup artykułów pierwszej potrzeby (tj. art. spożywcze, posiłki), do ustalonej w umowie określonej równowartości.
Pomoc w przypadku odwołania odlotu - w przypadku odwołania lotu po 24 godzinach od planowanej daty odlotu firma refunduje koszty (o ile nie mogą być one w inny sposób zwrócone ubezpieczonemu) wykupu biletu lotniczego do równowartości określonej w umowie między asystorem a linią lotniczą.
* Na podstawie oferty Mondial Assistance
JAK TO ZROBIĆ...
Czy w dowolnym momencie mogę kupić polisę?
PROBLEM: Czy jeśli nie zdecyduję się na zakup polisy przy zakupie biletu lotniczego lub wycieczki, będę mógł ją dokupić później, np. w dniu wylotu?
ROZWIĄZANIE: To zależy od tego, jaki zakres ma taka polisa. W części opcji, w których towarzystwo pokrywa np. ryzyko złej pogody czy rezygnacji z imprezy, są pewne ograniczenia dotyczące daty zakupu. Wiadomo, że mając informację o braku śniegu w rejonie wycieczki na dwa dni przed wyjazdem, chętnie wykupilibyśmy polisę dającą zwrot kosztów zarezerwowanych, a niewykorzystanych karnetów narciarskich. Dlatego tego typu polisy są sprzedawane zwykle przy zakupie biletu czy wycieczki. Z pozostałymi opcjami, np. kosztów leczenia, przerwania podróży, opóźnienia odlotu czy odwołania - nie ma problemu i można to zrobić w dniu wylotu w kilka minut. Po wybraniu i zatwierdzeniu wszystkich parametrów ubezpieczenia oraz dokonaniu płatności (również przez internet), otrzymujemy polisę drogą mejlową (wtedy trzeba ją wydrukować), a w niektórych przypadkach dodatkowo także SMS-owe potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia.