Najbardziej rośnie sprzedaż aut wykorzystywanych we flotach przedsiębiorstw. Sprzedaży pomaga też wprowadzenie nowego modelu, choć wstrzymywanie się klientów z zakupami w oczekiwaniu na nowość może obniżyć popyt.
Skoda Fabia jest niezmiennie najbardziej popularnym kupowanym autem osobowym - wynika z danych zebranych przez Instytut Samar. W lutym znalazła 1473 nabywców, co jednak oznacza, że sprzedaż jest o 8 proc. niższa niż w porównywalnym okresie 2007 roku.
- To przede wszystkim efekt oczekiwania przez klientów na nową wersję Fabii kombi, która trafiła do salonów pod koniec lutego - mówi Sebastian Szczęsny ze Skody.
Dodaje, że rok temu 42 proc. Fabii sprzedawanych było w wersji kombi, a dostępne były też hatchbacki i sedany. Obecnie w sprzedaży są tylko dwie wersje: hatchback i kombi, a udział tej ostatniej w sprzedaży w lutym wyniósł 16 proc.
- Docelowo spodziewamy się, że około 40 proc. kupujących Fabię będzie wybierało wersję kombi - mówi Sebastian Szczęsny.
Wygląda na to, że Polacy lubią takie wersje aut.
- Luty był pierwszym miesiącem, w którym klienci kupili więcej samochodów Cee'd w wersji kombi niż hatchback - mówi Monika Krzesak, rzecznik KIA.
Sprzedaż tego auta rośnie bardzo dynamicznie (o ponad 180 proc.), co pozwoliło awansować tej Cee'd do pierwszej dziesiątki najpopularniejszych modeli. Ta firma korzysta nie tylko z poszerzenia gamy wersji, ale też z tego, że od początku roku trwa wymiana samochodów we flotach przez przedsiębiorstwa, bo około 50 proc. takich aut jest sprzedawanych właśnie do flot.
Ten sam czynnik decyduje też o wzroście sprzedaży Fordów Focusów (o prawie 41 proc.) czy Opli Astra (58 proc.), które są tradycyjnie kupowane jako samochody flotowe. Dodatkowo w tym pierwszym wypadku mamy do czynienia z rozpoczęciem sprzedaży nowej wersji Focusa, która ruszyła pod koniec ubiegłego roku. Z kolei Opel od początku roku mocno promuje swoje samochody, najpierw z rocznika 2007, a potem z rocznika 2008. General Motors daje nie tylko upusty, ale też oferuje różne promocyjne sposoby finansowania, dzięki współpracy z należącym do grupy GMAC Bankiem.
28 proc. więcej samochodów niż rok temu kupili Polacy w lutym
Według danych Samar