statystyki

Tak się nie umawialiśmy? Allianz kontra właściciele agencji

autor: Szymon Cydzik26.06.2018, 07:42; Aktualizacja: 26.06.2018, 08:16
Próby polubownego rozwiązania sporu zakończyły się niepowodzeniem, przy czym obie strony zarzucają sobie brak dobrej woli.

Próby polubownego rozwiązania sporu zakończyły się niepowodzeniem, przy czym obie strony zarzucają sobie brak dobrej woli.źródło: ShutterStock

Przebudowa sieci agentów przeprowadzona przez jednego z największych ubezpieczycieli na rynku wywołała spór, który najpewniej zakończy się w sądzie.

Około 60 podmiotów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Agentów i Agencji Ubezpieczeniowych Forum zapowiada pozwy – zarówno indywidualne, jak i zbiorowy – przeciw TUiR Allianz. Domagają się odszkodowania oraz zaległych świadczeń wyrównawczych.

Sporny program

W listopadzie 2017 r. Allianz wprowadził program „Agent OdNowa”, którego jednym z celów było spłaszczenie nieefektywnej zdaniem firmy struktury sprzedaży oraz dostosowanie się do wymogów nowej ustawy o dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. z 2017 r. poz. 2486 ze zm.; miała wejść w lutym, później termin przesunięto na 1 październik, tego roku).

– Była to kompleksowa zmiana, która objęła całą sieć wyłączną sprzedaży Allianz Polska. W nowym modelu zrezygnowaliśmy z funkcji agencji. Jednak każdemu, zarówno agentowi, jak i właścicielowi agencji złożyliśmy propozycję dalszej współpracy – mówi Grzegorz Kulik, wiceprezes Allianz.

W poprzednim systemie właściciele agencji zarządzali pracą innych agentów, zapewniali im biuro z odpowiednią infrastrukturą, przeprowadzali szkolenia i narady, przygotowywali raporty dla centrali, rekrutowali też nowych agentów. Z tego tytułu otrzymywali wynagrodzenie uzależnione od prowizji zarobionej przez wszystkie osoby w danym zespole, czyli tzw. nadprowizję.

W skorygowanym modelu ubezpieczyciel podpisał z agentami nowe umowy (na tych samych warunkach), ale już bez pośrednictwa agencji. Właściciele agencji także mogli podpisać nowe umowy, już jednak jako zwykli agenci.

– Allianz po prostu usunął agencje, aby przejąć ich sieci agentów – uważa Marcin Sokołowski, prezes Stowarzyszenia Forum. – Dla większości właścicieli agencji, którzy skupiali się na zarządzaniu podmiotem i rozwijaniu go, nie prowadząc w tym czasie własnej sprzedaży, okazało się to bardzo bolesne. Bo agencjom zaproponowano tylko niewielką rekompensatę po wypowiedzeniu umowy – dodaje.


Pozostało jeszcze 68% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane