W połowie grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowy na dzierżawę Miejsc Obsługi Podróżnych przy nowych odcinkach autostrad A2 i A4. Od tego czasu nie rozpoczęto jeszcze prac budowlanych.
Nie zostały jeszcze wyłonione firmy, które zajmą się realizacją nowych Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Stosunkowo najbardziej zaawansowane są prace nad uruchomieniem stacji przy drodze A4, których operatorem będzie Shell.

Ambitny Shell

Spółka ta, jak na razie jako jedyna, wyłoniła już partnera, który zrealizuje przy stacjach restauracje i hotele. Będzie nim firma Autogrill, która niedawno ogłosiła wejście na polski rynek poprzez utworzenie spółki wraz z Impelem.
- Współpraca z jedną tylko firmą znacznie upraszcza proces inwestycyjny. Pracujemy obecnie nad wyłonieniem wykonawców obiektów przy A4. Uruchomienie stacji nastąpi z całą pewnością przed końcem tego roku - wyjaśnia Alfred Kubczak, rzecznik prasowy Shella.
To właśnie Shell najbardziej podkreśla swoje ambicje związane z autostradami. W ubiegłym roku prezes Shell Polska Paweł Żuk zapewniał, że spółka chciałaby uzyskać 30-proc. udział w rynku stacji przyautostradowych. Przy docelowej liczbie 120-130 MOP-ów w Polsce oznacza to, że pod logo Shella działać będzie przynajmniej 40 takich obiektów. Plany te nie są bezpodstawne. Shell jest bowiem w tej chwili liderem na skalę europejską, jeśli chodzi o stacje przy autostradach.
- W tej chwili takich stacji działa około 640. W zależności od kraju są to dosyć różne obiekty, jednak w większości nie odbiegają one standardem i zakresem usług od polskich MOP-ów - twierdzi Alfred Kubczak.

Kłopoty z realizacją

Jeszcze mniej zaawansowane są prace nad stacjami obu polskich koncernów.
- Rozpoczęliśmy już ostateczne projektowanie MOP-ów oraz procedowanie w zakresie administracyjnym, w celu otrzymania pozwoleń na ich budowę. Konkretni wykonawcy robót budowlanych zostaną wyłonieni w ramach przetargów zorganizowanych w pierwszej połowie bieżącego roku - powiedziała nam Hanka Krzyżańska, prezes Lotos Paliwa, spółki, która zarządzać będzie obiektami przyznanymi w przetargu Grupie Lotos.
To właśnie gdański koncern stoi przed najtrudniejszym wyzwaniem. W wyniku przetargu przypadło mu bowiem aż sześć spośród 14 lokalizacji przy autostradach. Podobnie jak w przypadku Shella pierwsze stacje Lotosu mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku.
Gdański koncern poczynił już pierwsze kroki w kierunku wyboru partnerów do realizacji MOP-ów.



- W zakresie działalności gastronomicznej, na przyznanych nam dotychczas MOP-ach, będziemy współpracować z firmą McDonald's. Umowę w tej sprawie zawarliśmy w połowie stycznia. W ofercie naszych MOP-ów oprócz tradycyjnych restauracji McDonald's dostępne będą również punkty McDrive i McCafe. Restauracje mają zostać uruchomione wraz ze stacjami paliw - informuje Hanka Krzyżańska.
Niepewny jest za to los hoteli. Lotos nie zdecydował się bowiem póki co na konkretnego operatora.
- Wymóg przetargowy w zakresie 10 miejsc noclegowych zrealizujemy we współpracy z jednym z operatorów spełniającym warunek posiadania min. 5 obiektów hotelowych w Polsce. Jest jednak za wcześnie, by mówić w tym momencie o szczegółach negocjacji, które prowadzimy - mówi Hanka Krzyżańska.
W 2009 roku nie zatankujemy za to na stacjach zarządzanych przez PKN Orlen.
- Uruchomienie stacji paliw na MOP-ach planowane jest w I kwartale 2010 roku - powiedziała nam Anna Wieszczek z biura prasowego koncernu.
Oznacza to, że płocka spółka może zdążyć z otwarciem na ostatnią chwilę.
- Harmonogram działań związanych z realizacją budowy MOP-ów jest zgodny z terminami określonymi w umowie z GDDKiA - zapewniają jednak w Orlenie.
Podobnie jak konkurenci Orlen nie ruszył jeszcze z pracami budowlanymi na stacjach.
- Obecnie jesteśmy w trakcie wyboru biura projektowego, natomiast firmy wykonawcze zostaną wybrane po zakończeniu prac projektowych - mówi Anna Wieszczek.
W przeciwieństwie do Shella i Lotosu PKN Orlen wciąż nie wybrał operatorów restauracji i hoteli. W spółce zapewniają jednak, że negocjacje z potencjalnymi partnerami są już mocno zaawansowane.

Szansa dla nieobecnych

W 2009 roku zatankujemy więc najprawdopodobniej na pierwszych stacjach na nowych odcinkach A2 i A4. Przed spółkami paliwowymi pojawi się jednak kolejne wyzwanie.
Na ten rok GDDKiA planuje bowiem rozpoczęcie postępowania przetargowego na kolejne odcinki autostrad. Zapowiada się więc ciąg dalszy rywalizacji największych operatorów. Tym razem szczególnie zmotywowani będą ci, którzy w ubiegłorocznym postępowaniu nie uzyskali żadnych lokalizacji - BP, Statoil oraz Łukoil.
STACJE PRZY AUTOSTRADACH
Do końca ubiegłego roku przy A2 i A4 uruchomiono na istniejących odcinkach tych autostrad zaledwie sześć MOP-ów. Cztery obiekty przy A4 i dwa przy A2 objął w zarządzanie Orlen. Tym samym płocki koncern z dziesięcioma punktami jest nadal liderem pod względem liczby stacji przy autostradach. Shell i Lotos mają po sześć MOP-ów.