Futbolowe zmagania napędzają sprzedaż piwa i artykułów spożywczych, telewizorów, telefonów, a nawet mieszkań. Tym mocniej, im lepiej pójdzie w Rosji naszym piłkarzom.
Jak wskazuje w komunikacie platforma aukcyjna eBay, przed mistrzostwami świata w piłce nożnej sprzedawcy w Europie (w tym w Polsce) wystawili ponad 850 tys. przedmiotów związanych z tym wydarzeniem, z czego większość, bo 600 tys., to akcesoria do kibicowania.
Największy polski portal aukcyjny Allegro również zauważył ruch związany ze sportem. – Obok produktów dla kibiców są to głównie telewizory – mówi DGP Michał Bonarowski z serwisu. Portal podaje, że w okresie poprzedzającym mundial Polacy kupowali nawet 2 tys. flag dziennie. – Zaobserwowaliśmy także wzrost na poziomie ok. 45 proc. wartościowo i 30 proc. ilościowo, jeśli chodzi o telewizory. Polacy coraz chętniej kupują duże odbiorniki: 50-calowe lub większe stanowią połowę sprzedaży – dodaje Bonarowski. MediaMarkt przygotował zniżki, dzięki którym klient może kupić odbiornik taniej o maksymalnie 1,3 tys. zł, natomiast Saturn dodaje do wybranych modeli karty podarunkowe o wartości do 1,5 tys. zł.
Na fali futbolowych uniesień skorzysta także branża piwowarska. Według dostępnych danych opracowanych przez Nielsena ilość sprzedanego piwa w 2017 r. była o 2,4 proc. niższa niż rok wcześniej, a to właśnie wtedy drużyny europejskie rywalizowały ze sobą na stadionach Francji. Naturalny wzrost konsumpcji złocistego trunku – spowodowany dużymi wydarzeniami sportowymi – sprzyja polskiemu eksportowi. Najnowsze dane Komisji Europejskiej za 2016 r. pokazują, że 10 proc. piwa w Europie pochodzi z Polski. Wyprzedzają nas tylko Niemcy – 23 proc. i Wielka Brytania 13 proc.
Mechanizm kibicowania i związanej z tym rosnącej konsumpcji tłumaczy dr Joanna Tkaczyk, ekspert w dziedzinie marketingu i zachowań konsumenckich z Akademii Leona Koźmińskiego. – Jeśli mówimy o kibicach konkretnych drużyn, czyli m.in. Polski, to mamy do czynienia z poczuciem przynależności plemiennej. Chcemy być razem, więc rośnie sprzedaż gadżetów, ale także produktów spożywczych, piwa czy jedzenia. Jeśli mówimy o ludziach, którzy nie kibicują, u nich uruchamiają się mechanizmy upodabniania, co również skutkuje tym, że więcej kupują – zauważa.
Z mundialowego wzrostu konsumpcji chcą skorzystać sieci Kaufland, Żabka, Freshmarket i Biedronka, oferując produkty kojarzone z narodową reprezentacją. Jeronimo Martins wręczy swoim klientom 60 tys. biletów do Narodowej Strefy Kibica na PGE Narodowym. Warunkiem otrzymania wejściówek z 50-proc. rabatem jest dokonanie jednorazowych zakupów na kwotę co najmniej 50 zł. Kaufland przygotował asortyment kibicowski m.in. czapki, szaliki, koszulki, pojemniki śniadaniowe czy bidony, a Żabka i Freshmarket oferują kolekcje numizmatów z wizerunkami piłkarzy polskiej reprezentacji, wybitych przez Mennicę Polską.
Co ciekawe, na sportowych sukcesach polskiej reprezentacji można też sporo zaoszczędzić. Szczególnie jeśli podejmuje się ważne życiowe decyzje akurat teraz. BBI Development, właściciel budynku Złota 44 w Warszawie ogłosił wczoraj przed pierwszym meczem polskiej reprezentacji akcję „Zostań sąsiadem legendy”. Każdy kupujący tu apartament otrzyma zniżkę w wysokości 1 proc. wartości mieszkania, czyli średnio ok. 30 tys. zł za każde zwycięstwo polskiej reprezentacji na mundialu. Jeśli zatem Polska wygra pozostałe dwa mecze grupowe, a potem odpadnie, mieszkanie będzie do wzięcia o 60 tys. zł taniej niż przed mistrzostwami. Warunek: rezerwacji trzeba dokonać w czasie mistrzostw. To o tyle ciekawe, że mieszkanie w słynnej wieży Libeskinda kupił w ub.r. Robert Lewandowski. Mieszka tu, gdy jest w Warszawie.
Magia zwycięstw działa również w branży tele komunikacyjnej, która przygotowała dla swoich użytkowników specjalne oferty. T-Mobile sprezentuje wszystkim użytkownikom kart prepaid jeden gigabajt za każdy gol strzelony przez reprezentację. Orange zaoferował tańsze pakiety danych dla polskich kibiców jadących do Rosji. Play z kolei postawił na sprzedaż aparatów w atrakcyjnych cenach. W ramach akcji „Mistrzowska 11 na Mistrzostwa” przygotował 11 smartfonów startujących od 1 zł.
Według raportu Global Online Sports Retailing Market 2017–2021, 1,62 proc. światowego PKB jest generowane przez sport, z czego 41 proc. popytu na tym rynku tworzą gospodarstwa domowe. Co więcej, turystyka sportowa stanowi 12 proc. rynku całej turystyki i rośnie bardzo dynamicznie: o 30–40 proc. rok do roku.