Ile zarabia polski youtuber

Zbadać portfele youtuberów postanowił portal APYNews, przeprowadzając w 2017 roku badanie na grupie 104 twórców, którzy publikują materiały związane z grami video (47 % ankietowanych), tematyką lifestylową (29 % procent ankietowanych) oraz rozrywką (24% ankietowanych). Z udzielonych odpowiedzi wynikło, że średnie miesięczne wynagrodzenie na YT wynosi 9 181 zł. Przeszło połowa influencerów zarabia od 1 tys. do 5 tys. zł., a 29 procent - od 5 do 10 tys. zł. Wielkość wynagrodzenia jest silnie uzależniona od popularności kanału mierzonej ilością subskrypcji. Twórcy, których obserwuje do 250 tysięcy internautów otrzymują około 3,7-4,5 tys., a ci najchętniej oglądani od 13 do 27 tys. zł.

Kto zarabia najwięcej

Pierwsze miejsce na „zarobkowym podium” zajmują youtuberzy zajmujący się szeroko pojętą tematyką lifestylową – przy średniej liczbie 395 tys. subskrypcji zarabiają miesięcznie około 13 166 zł , kanały rozrywkowe o tej samej liczbie fanów pozwalają zarobić 6500 zł., a gamingowe, tj. dotyczące gier komputerowych – 6 625 zł.

Na czym zarabiają youtuberzy

Najwięcej ankietowanych (96%) wykorzystuje jako źródło dochodu reklamy AdSense, które umieszczają na swoich witrynach . 75% czerpie zyski z pośrednio reklamowych treści typu branded content, gdzie dany produkt staje się punktem wyjścia dla stworzenia np. materiału rozrywkowego lub jest w nim lokowany. Do działań tego typu zaliczają się także wszelakie projekty powstające we współpracy z marką – dzięki jej sponsoringowi lub wsparciu promocji czy dystrybucji treści. Branded content ma na celu nieszablonowe ukazanie produktu, usługi lub marki i zaciekawienie nimi odbiorcy- konsumenta. 69 % zarabia na organizowaniu różnych przedsięwzięć, eventów lub na uczestniczeniu w nich. 45% czerpie korzyści ze streamingu, czyli transmisji video w czasie rzeczywistym (np. gier komputerowych). 30% prowadzi własny sklep internetowy, 4% decyduje się na występy telewizyjne lub crowdfunding, a 2% wyraża zgodę na wykorzystanie swojego wizerunku w tradycyjnych reklamach. 75 % miało też okazję współpracować barterowo, a 47% przystało w  swojej karierze na współpracę za darmo ze względu na zainteresowanie danym produktem, sympatię wobec marki lub w celach charytatywnych.

Dlaczego zarobki youtubera to temat tabu

Zarobki youtuberów to dość duży temat tabu. Sami twórcy rzadko decydują się na zdradzenie, jakiego rzędu korzyści przynosi im prowadzenie kanałów na serwisie. Zachowanie takie jest zrozumiałe, wystarczy bowiem prześledzić komentarze pod tzw. treściami sponsorowanymi czy powstającymi we współpracy z daną marką. Roi się wśród nich od zarzutów, iż autorzy otrzymują pieniądze „za nic”, a ich praca nie jest pracą z prawdziwego zdarzenia. Częstą przyczyną przemilczenia tego tematu jest też specyfika umów, jakie influencerzy zawierają z zleceniodawcami. Niekiedy zastrzegają one zachowanie poufności, jeśli chodzi o zaproponowane zarobki, gdyż kwestia ta stanowi tajemnicę firmy zlecającej, która chce uniknąć ujawnienia jej np. konkurencji.