statystyki

Polskie prawo dla emitentów jest już dostosowane do rozporządzenia MAR

autor: Michał Bogacz, Cyryl Szudra10.06.2018, 15:00
Katalog zdarzeń o charakterze gospodarczym, który zniknął z rozporządzenia, obejmował m.in. takie wydarzenia jak: nabycie lub zbycie aktywów o znacznej wartości, zawarcie znaczącej umowy, udzielenie poręczenia kredytu lub pożyczki, jeżeli ich wartość stanowi równowartość co najmniej 10 proc. kapitałów własnych emitenta, podjęcie decyzji o zamiarze podziału czy przekształcenia.

Katalog zdarzeń o charakterze gospodarczym, który zniknął z rozporządzenia, obejmował m.in. takie wydarzenia jak: nabycie lub zbycie aktywów o znacznej wartości, zawarcie znaczącej umowy, udzielenie poręczenia kredytu lub pożyczki, jeżeli ich wartość stanowi równowartość co najmniej 10 proc. kapitałów własnych emitenta, podjęcie decyzji o zamiarze podziału czy przekształcenia.źródło: ShutterStock

Chociaż rozporządzenie MAR weszło w życie prawie dwa lata temu, przez cały ten okres emitenci znajdowali się w okresie przejściowym. W krajowym porządku prawnym funkcjonowały bowiem przepisy niezgodne z rozporządzeniem MAR (stosowanym bezpośrednio), co budziło wiele wątpliwości. Stopniowo jednak polskie regulacje były dostosowywane do unijnych. A ostatnim etapem tego procesu jest przyjęcie nowego rozporządzenia ministra finansów z 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów (Dz.U. poz. 757). Weszło ono w życie 30 kwietnia 2018 r. i zastąpiło dotychczasowe. Chociaż większość wprowadzonych zmian ma charakter porządkujący, są też nowe obowiązki. Jedną z nowości jest w szczególności obowiązek obszernego informowania o funkcjonowaniu komitetu audytu.

DLACZEGO NOWE ROZPORZĄDZENIE?

Zgodnie z rozporządzeniem MAR (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 596/2014 z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku; Dz.Urz. UE z 2014 r. L 173, s. 1) każde zdarzenie powinno być oceniane przez emitenta indywidualnie pod kątem spełnienia przesłanek informacji poufnej. To on powinien ocenić, czy dane zdarzenie spełnia definicję informacji poufnej, określonej w art. 7 rozporządzenia MAR, i czy w związku z tym należy je zaraportować. Dotychczasowy sztywny katalog zdarzeń bieżących o charakterze gospodarczym podlegających raportowaniu zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów był niezgodny z logiką MAR.

Biorąc pod uwagę tę niezgodność z unijnymi przepisami, Komisja Nadzoru Finansowego 28 czerwca 2016 r. wydała stanowisko wskazujące, które przepisy nie powinny być stosowane z uwagi na wejście z życie MAR. Wśród nich wskazała przepisy obowiązującego wówczas polskiego rozporządzenia zawierające powyższy katalog zdarzeń. Nowe rozporządzenie ministra finansów nie zawiera już tego katalogu, a ponadto uwzględnia zmiany dotyczące raportowania niefinansowego oraz komitetów audytu wprowadzone na podstawie innych aktów prawnych.

O CZYM EMITENCI JUŻ NIE MUSZĄ INFORMOWAĆ?

Katalog zdarzeń o charakterze gospodarczym, który zniknął z rozporządzenia, obejmował m.in. takie wydarzenia jak: nabycie lub zbycie aktywów o znacznej wartości, zawarcie znaczącej umowy, udzielenie poręczenia kredytu lub pożyczki, jeżeli ich wartość stanowi równowartość co najmniej 10 proc. kapitałów własnych emitenta, podjęcie decyzji o zamiarze podziału czy przekształcenia. Jednak usunięcie ich ze sztywnego katalogu nie oznacza, że w konkretnym przypadku nie mogą stanowić właśnie takiej informacji podlegającej raportowaniu. Powyższe zdarzenia, zgodnie z rozporządzeniem MAR, emitent powinien bowiem oceniać samodzielnie w kontekście informacji poufnej.


Pozostało jeszcze 76% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane