statystyki

Restrykcje w e-handlu znikną pod koniec roku

autor: Emilia Świętochowska28.02.2018, 07:21; Aktualizacja: 28.02.2018, 10:20
Zakaz geoblokowania i innych form dyskryminacji znajdzie zastosowanie nie tylko w przypadku sprzedaży towarów, lecz także usług świadczonych lokalnie, np. przy wypożyczaniu samochodu online czy robieniu hotelowej rezerwacji

Zakaz geoblokowania i innych form dyskryminacji znajdzie zastosowanie nie tylko w przypadku sprzedaży towarów, lecz także usług świadczonych lokalnie, np. przy wypożyczaniu samochodu online czy robieniu hotelowej rezerwacjiźródło: ShutterStock

 Rada Unii Europejskiej przyjęła wczoraj rozporządzenie, które ma położyć kres dyskryminowaniu klientów sklepów internetowych ze względu na miejsce zamieszkania czy obywatelstwo. W marcu nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Od tego momentu sprzedawcy online będą mieć dziewięć miesięcy, aby przygotować się do nowych zasad w e-handlu.

Rozporządzenie zabrania im blokowania wejścia na stronę internetową sklepu konsumentów na podstawie danych lokalizacyjnych (adresu IP, danych z GPS czy przeglądarki). E-handlowcy nie będą też mogli wymagać od kupujących, aby za zamawiany towar płacili tylko określonymi środkami płatniczymi, np. kartami kredytowymi wydanymi przez jeden z banków kraju, w którym sprzedawca ma siedzibę. Zakazane będzie narzucanie zróżnicowanych warunków sprzedaży czy formularzy, których niektórzy klienci nie są w stanie wypełnić ze względu na ograniczenia techniczne.

Kolejną praktyką portali sprzedażowych, która znajdzie się na czarnej liście, będzie automatyczne przekierowywanie konsumentów na krajową wersję witryny. Po wejściu w życie rozporządzenia będzie to dopuszczalne tylko za zgodą klienta. Sprzedawca nadal będzie mógł utrzymywać zróżnicowane oferty dla kupujących z różnych krajów unijnych, pod warunkiem, że nie dyskryminuje ich ze względu na obywatelstwo lub miejsce zamieszkania konsumenta. Ale co ważne, małe sklepy online, które nie prowadzą aktywnej sprzedaży na danym rynku (np. nie reklamują na nim swoich produktów), nie będą musiały organizować tam transgranicznej dostawy. O doręczenie paczki będzie musiał zadbać sam klient.


Pozostało jeszcze 20% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane