statystyki

Zakaz geoblokowania: Ułatwienie dla kupujących, kłopot dla firm [WYWIAD]

autor: Joanna Pieńczykowska13.02.2018, 08:59; Aktualizacja: 13.02.2018, 09:28
Zakupy przez internet

Przedsiębiorca wyszukuje w sklepie internetowym z innego państwa UE tańszą drukarkę do biura. Na etapie zamówienia dowiaduje się, że podmiot wysyła produkty do innych krajów członkowskich, ale nie do Polski.źródło: ShutterStock

- Dzięki zakazowi geoblokowania kupujący uzyskają większą swobodę dokonywania zakupów przez internet. W efekcie przedsiębiorcy będą musieli np. zrezygnować z oprogramowania automatycznie blokującego transakcje z klientem pochodzącym z danego kraju UE - mówi Joanna Affre w rozmowie z DGP.

Przedsiębiorca wyszukuje w sklepie internetowym z innego państwa UE tańszą drukarkę do biura. Na etapie zamówienia dowiaduje się, że podmiot wysyła produkty do innych krajów członkowskich, ale nie do Polski. Inny przypadek: firma chce kupić tańsze kserokopiarki bezpośrednio od niemieckiego producenta. Po wejściu na jego witrynę internetową przeglądarka automatycznie łączy się jednak ze sklepem polskiej filii, która oferuje wyższe ceny. To tylko niektóre z praktyk, które będą musiały się skończyć już pod koniec tego roku. A wszystko to za sprawą rozporządzenia unijnego przyjętego przez Parlament Europejski 6 lutego br. Jego głównym celem jest walka ze zjawiskiem tzw. geoblokowania, czyli dyskryminacji kupujących (w tym konsumentów oraz przedsiębiorców nabywających towary na własny użytek) ze względu na kraj korzystania z usług świadczonych drogą elektroniczną.

fot. Materiały prasowe

fot. Materiały prasowe

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Konieczność ograniczenia geoblokowania będzie dotyczyć tylko niektórych obszarów sprzedaży, np. sprzedaży sprzętu elektronicznego, usług online i rozrywkowych, ale utworów objętych ochroną praw autorskich już nie.

Zakaz geoblokowania oznacza duże korzyści dla kupujących, ale również wielkie utrudnienia dla przedsiębiorców, którzy będą musieli dokonać istotnych zmian w sposobie prowadzenia działalności w internecie. A w związku z tym, że zakaz obejmie także zakaz różnicowania cen dla kupujących na podstawie kraju ich pochodzenia, może to również oznaczać straty finansowe.

6 lutego br. Parlament Europejski przyjął przepisy mające walczyć z tzw. geoblokowaniem. Rozporządzenie w tej sprawie wejdzie w życie po dziewięciu miesiącach od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE, a więc przed końcem bieżącego roku. Jak ta regulacja odbije się na przedsiębiorcach?


Pozostało jeszcze 72% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane