Przewoźnicy z Grupy PKP zapowiadają dodatkowe pociągi, a w nich więcej wagonów. Będą też nowe połączenia na trasach szczególnie popularnych wśród turystów. Promocje na świąteczny weekend obniżają cenę biletu nawet o 30 proc.
Na świąteczny okres Polskie Koleje Państwowe zapowiadają uruchomienie kilkunastu dodatkowych pociągów. Więcej połączeń będzie między największymi miastami, a także do popularnych miejscowości wypoczynkowych. Żeby łatwiej było wrócić 24 marca, uruchomione zostaną dodatkowo pociągi z Zakopanego, Krynicy, Wisły, Bielska-Białej.

Ulga dla kieszeni

Wielkanoc wpisuje się w promocje weekendowe. Cena takich biletów jest niższa o 20- 30 proc. (tabela zawiera cenę bez zniżek).
Wybór ulgi zależy od tego, czy będziemy podróżować indywidualnie, we dwoje czy z rodziną, i od tego, na kiedy planujemy powrót. Bilet weekendowy w pociągu ekspresowym to jednakowa cena niezależnie od trasy. Będzie można na nim wrócić jeszcze w poniedziałek. A bilet turystyczny w pociągu pospiesznym będzie ważny do wtorku 25 marca. Z dużą rodziną można pomyśleć o karnecie Przejazdy rodzinne. Z dzieckiem poniżej 16 lat może jechać czterech dorosłych (30 proc. taniej). Dzieci do czterech lat jeżdżą za darmo, a czterech dorosłych podróżujących razem z nim również zapłaci o 30 proc. mniej.
- Pociągów, które stale kursują do popularnych o tej porze roku miast i regionów kraju, jest około 300. Wzmocnimy je dodatkowymi wagonami również w dniach przed- i poświątecznych - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.
Czesław Warsewicz, prezes spółki PKP InterCity, zachęca do przejazdów koleją odnowionymi wagonami.

Pociąg dopasowany do peronu

- Zmodernizowaliśmy gruntownie 400 wagonów, a na święta na trasy wyjedzie kolejnych 20. W pociągu z Warszawy do Wrocławia już jeździ odnowiony wagon restauracyjny, a drugi zacznie wkrótce jeździć w pociągu do Poznania - wylicza.
Zapewnia, że w razie potrzeby w święta InterCity będzie dołączać dodatkowe wagony.
- Monitorujemy sprzedaż biletów. Jeśli przekroczy 80 proc. miejsc w pociągu, zapada decyzja o rozszerzeniu składu. To nie zawsze jest możliwe i nie ma w tym naszej winy - podkreśla szef InterCity.
Dlaczego PKP nie dołącza dodatkowych wagonów do skrajnie przepełnionych pociągów? Dlatego, że długość pociągu musi być dostosowana do długości peronu na każdej stacji, na której się zatrzymuje. Pasażer nie może wysiadać na tory. Wystarczy więc, że jeden dworzec nie spełnia warunków i pociąg nie zostanie wydłużony.
O kupnie biletu lepiej pomyśleć już teraz, bo z roku na rok podróżujących koleją jest coraz więcej. Kupując bilet na pociąg ekspresowy lub InterCity, będziemy zmuszeni do zapłacenia za miejscówkę, nawet jeśli wolnych miejsc siedzących już nie ma. Ale uwaga: za niewykorzystaną miejscówkę możemy się domagać zwrotu pieniędzy. Na podstawie poświadczenia wystawionego przez konduktora w pociągu (ma obowiązek je wypisać) należy zwrócić się do działu reklamacji spółki InterCity o zwrot opłaty.

Rekompensata za stanie

Podróżując pociągiem, trzeba się uzbroić w cierpliwość. Najpierw ograniczenie prędkości przejazdu wymusił niemal w całym kraju zły stan torów. Teraz jeździmy jeszcze dłużej, bo na kiepskich torach rozpoczęły się remonty. W związku z pracami modernizacyjnymi zmieniły się rozkłady jazdy wielu pociągów, m.in. z Warszawy do Poznania, Krakowa i Gdyni oraz z Wrocławia do Katowic.
- Opóźnienia mogą wystąpić na różnych trasach, ale z reguły już zostały ujęte w rozkładzie jazdy - mówi Krzysztof Łańcucki z PKP PLK, spółki, która odpowiada za modernizację torów.
Warto więc porównać, co się bardziej opłaci: pociąg czy własne auto. Poza tym, że jednym samochodem mogą podróżować cztery osoby i na wielu trasach będzie po prostu szybciej, można też do niego zapakować bez problemu inne bagaże. Przewóz roweru w pociągu pospiesznym będzie kosztować co prawda tylko 4,50 zł (w ekspresowym lub InterCity 9 zł), ale nie do każdego pociągu można rower zabrać.
ULGI I PROMOCJE KOLEJOWE *
Bilet turystyczny
na wszystkie pociągi pospieszne i osobowe, cena: 60 zł w klasie 2 lub 80 zł w klasie 1. Obowiązuje: od godz. 18.00 w piątek 21 marca do godz. 6.00 we wtorek 25 marca.
Bilet weekendowy
na pociągi: ekspresowe, InterCity, TLK. Niezależnie od trasy bilet w 2 klasie kosztuje 99 zł. Obowiązuje także w poniedziałek wielkanocny.
Regio Karnet
na podróże w trzy dowolnie wybrane dni, wszystkimi pociągami pospiesznymi i osobowymi. Cena: 130 zł. W wybranym dniu bilet należy aktywować w kasie lub u konduktora. Do wykorzystania w ciągu dwóch miesięcy.
Przejazdy rodzinne
dla podróżujących z dziećmi (bilet tańszy o 30 proc.). Oferta w pociągach pospiesznych, ekspresowych, InterCity.
* wybrane promocje
GDZIE POCIĄGI MOGĄ MIEĆ OPÓŹNIENIA
PKP obiecują, że dzięki zaplanowanym modernizacjom torów za pięć lat wszystkie pociągi dalekobieżne będą jeździć 120 i 160 km/h, a czas podróży skróci się średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. W okresie świątecznym pociągi mogą jeździć wolniej na trasie Warszawa-Łódź, w okolicach Skierniewic i Koluszek, na trasie gdańskiej - między Warszawą a Legionowem.
Remonty trwają także na trzech odcinkach między Białą Podlaską a Łukowem, między Szczecinem i Stargardem oraz na trasie Warszawa Zachodnia - Włochy (na torze dla pociągów podmiejskich). Od 21 do 24 marca całkowicie wstrzymany zostanie ruch pociągów na linii Rzepin - Frankfurt n. Odrą. W tych dniach pociągi do Niemiec będą kursowały przez Kostrzyn.