Wyposażenie kurierów w terminale płatnicze, zatrudnienie dodatkowych pracowników ma ułatwić obsługę klientów Poczty Polskiej w okresie przedświątecznego szczytu paczkowego - poinformowała w czwartek spółka.

Jak wskazuje spółka, klienci Poczty Polskiej rozpoczynają zakupy prezentów już w listopadzie. Od 25 listopada w Warszawie paczki będą doręczane klientom w także soboty, a w grudniu doręczanie w soboty będzie zorganizowane także w innych dużych miastach Polski. "Całodobowe centrum monitoringu koordynuje prace logistyki pocztowej tak, aby przesyłki docierały do klientów na czas" - dodała spółka.

Aby usprawnić obsługę doręczeń kurierskich, wszyscy kurierzy Poczty Polskiej zostali wyposażeni w terminale płatnicze, dzięki którym klienci mogą dokonywać płatności kartą lub Blik-iem za przesyłki pobraniowe. Przy tego typu płatnościach Poczta Polska, jako jedyna firma na polskim rynku, nie wprowadziła nadawcy przesyłki żadnych ograniczeń. Te same zasady dotyczą zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych.

"Przygotowania do sezonu przedświątecznego rozpoczęły się w Poczcie na początku roku" - wskazał dyrektor zarządzający Pionem Operacji Logistycznych w Poczcie Polskiej Jerzy Garycki. Podkreślił, że do obsłużenia rosnącego wolumenu paczek potrzeba odpowiednio więcej pracowników, sprzętu i samochodów.

"W czwartym kwartale 2017 roku w logistyce zatrudnienie pracowników na umowy o pracę jest wyższe o ponad 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2016. W październiku rozpoczęliśmy rekrutacje pracowników sezonowych" - poinformował. Zaznaczył, że obsada jest w większości już skompletowana. Jak dodał, Poczta Polska zakłada jednak, że "przesyłek w grudniu będzie więcej niż w listopadzie, dlatego też będziemy jeszcze zwiększać zatrudnienie".

Dyrektor zarządzający Pionem Sprzedaży Paweł Kopeć wskazał, że "w październiku tego roku klienci nadali średnio o 16 proc. przesyłek więcej niż porównywalnym okresie 2016 roku". "Poczta Polska kolejny raz notuje większy wzrost liczby przesyłek kurierskich niż średni wzrost całego rynku" - podał.

Jak dodał, rośnie nie tylko rodzimy rynek ecommerce, ale Polacy zamawiają też coraz więcej przesyłek w innych krajach - wzrosty według danych za 10 miesięcy tego roku są już na poziomie przekraczającym 30 proc. (w porównaniu do analogicznego okresu 2016 r.).

Z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia wynika, że zakupy prezentów świątecznych przez internet zyskują na popularności – ponad 1/3 badanych planuje zamówić w e-sklepach więcej paczek niż w ubiegłym roku. Jak podano, liczba przesyłek nadanych w tym roku może pobić dotychczasowe rekordy, chociaż oczywiście zakupy online uzupełnią zakupy stacjonarne. Im mniejszy budżet przeznaczamy na prezenty, tym większą jego część kupujemy przez internet - aż 40 proc. badanych dysponuje budżetem w przedziale 251-500 zł i aż 62 proc. spośród nich chce wydać je na zakupy w e-sklepach" - wynika z badania. 83 proc. klientów spośród przeznaczających na upominki nie więcej niż 100 zł – zamierza zrobić zakupy online.

Firmy oferujące usługi na rynku KEP (czyli kurier, ekspres, paczka) rozpoczynają opracowywanie zwiększonej liczby przesyłek wiele tygodni przed świętami Bożego Narodzenia. Ponad 80 proc. osób biorących udział w sondażu ARC Rynek i Opinia deklaruje, że stara się kupić prezenty jak najwcześniej – 38 proc. jeszcze listopadzie, 44 proc. na początku grudnia. Tylko 17 proc. respondentów planuje zakupy w pierwszej połowie grudnia.

Blisko 2/3 badanych preferuje dostawę przez kuriera do domu lub miejsca pracy. Tylko 6 proc. decyduje się na odbiór w wybranym punkcie.

Zdaniem rzeczniczki prasowej Poczty Polskiej Justyny Siwek "sytuacja ta może się wkrótce zmienić, ponieważ obserwujemy coraz większe zainteresowanie klientów odbiorem paczek w naszej sieci". "Oferujemy możliwość odebrania przesyłek nie tylko w naszych placówkach pocztowych, ale również na stacjach paliw PKN Orlen, w kioskach RUCH-u, a w Warszawie i na terenie województwa mazowieckiego - także w sklepach sieci Żabka i Freshmarket" - przypomniała.

"Nasi klienci mogą odebrać przesyłkę w wybranym przez siebie punkcie usługowym o dogodnej porze, w jednej z blisko 7 tysięcy lokalizacji. Mamy największą w Polsce sieć click&collect" – podsumowała.