statystyki

Coraz bliżej do urealnienia cen za przesyłki transgraniczne

autor: Emilia Świętochowska14.06.2017, 16:00
Pomysł ten to część unijnego planu wzmocnienia nadzoru nad podmiotami zajmującymi się doręczaniem paczek na terenie UE oraz zwiększenia przejrzystości cenowej.

Pomysł ten to część unijnego planu wzmocnienia nadzoru nad podmiotami zajmującymi się doręczaniem paczek na terenie UE oraz zwiększenia przejrzystości cenowej.źródło: ShutterStock

Komisja Europejska stworzy portal, na którym będą publikowane ceny za przesyłki transgraniczne w ramach UE oferowane przez poszczególnych operatorów pocztowych. Umożliwi to przedsiębiorcom i konsumentom wybór najlepszej opcji, a krajowym organom regulacyjnym (w przypadku Polski jest to Urząd Komunikacji Elektronicznej) – monitorowanie, czy stawki za usługi są adekwatne i wystarczająco przystępne. Jeśli uznają, że tak nie jest, będą mogły zażądać od operatora wyjaśnień.

Reklama


Pomysł ten to część unijnego planu wzmocnienia nadzoru nad podmiotami zajmującymi się doręczaniem paczek na terenie UE oraz zwiększenia przejrzystości cenowej. Rada Unii Europejskiej skupiająca ministrów państw członkowskich uzgodniła właśnie projekt rozporządzenia w tej sprawie (teraz musi go zaakceptować Parlament Europejski). Bruksela liczy na to, że bardziej transparentny rynek usług pocztowych przyczyni się ostatecznie do obniżenia opłat za przesyłki transgraniczne oraz zwiększenia obrotów w europejskim e-handlu.

Jak wynika z badań Komisji Europejskiej, obecnie koszty dostarczenia paczki do innego kraju Unii są często od trzech do pięciu razy wyższe niż koszty doręczenia jej w kraju. Ceny przesyłania towarów do innego państwa UE bywają na poszczególnych rynkach bardzo zróżnicowane, mimo że koszty pracy czy warunki konkurencyjne są tam podobne. I nie w każdym przypadku te dysproporcje cenowe można wyjaśnić wysokimi kosztami tworzenia sieci dostaw na obszarach peryferyjnych. Ponadto zdarza się, że duże sklepy internetowe, którym udaje się wynegocjować z firmami przesyłkowymi rabaty, i tak narzucają potem klientom ceny transportu towaru o wiele wyższe niż te, które ustaliły bezpośrednio.


Pozostało jeszcze 54% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama