statystyki

E-papierosy w sieci jednak legalne? Z powodu niejasności przepisów...

autor: Jakub Styczyński28.03.2017, 08:36; Aktualizacja: 28.03.2017, 08:59
E-papieros

Przepisy ustawy z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. poz. 1331; dalej: ustawa), które weszły w życie 8 września 2016 r., zakazują handlu zarówno papierosami, jak i e-papierosami na odległość (np. w sklepie internetowym).źródło: ShutterStock

Zamawianie wyrobów tytoniowych z internetu jest dozwolone, o ile umowę z klientem zawiera się przy odbiorze. Przyznał to Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Krakowie. Czy ta interpretacja otwiera furtkę dla e-sklepów dostarczających te produkty do domu albo do punktów odbioru

Reklama


Przepisy ustawy z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. poz. 1331; dalej: ustawa), które weszły w życie 8 września 2016 r., zakazują handlu zarówno papierosami, jak i e-papierosami na odległość (np. w sklepie internetowym). Sankcja za nieprzestrzeganie przepisów jest zaś surowa. Zgodnie z art. 12c ustawy, kto nie stosuje się do zakazu sprzedaży na odległość, podlega grzywnie do 200 tys. zł, karze ograniczenia wolności albo obu tym karom łącznie.

Ale uwaga! Niedawno jednemu z przedsiębiorców udało się uzyskać korzystną dla e-sprzedawców opinię jednego z wojewódzkich inspektoratów inspekcji handlowej (WIIH).

Umowa poza lokalem

Dotarliśmy do pisma WIIH w Krakowie z 21 lutego 2017 r., w którym urzędnik odpowiada na zapytanie jednego z przedsiębiorców co do prawidłowości działania jednej z dużych sieci handlowych. Urzędnik informuje, że przeprowadzono kontrolę w tej sieci i stwierdzono, iż składanie zamówień na wyroby tytoniowe za pośrednictwem e-sklepu nie narusza przepisów prawa, a w szczególności art. 7f pkt 1 wspomnianej na wstępie ustawy (zabraniającego sprzedaży wyrobów tytoniowych na odległość, w tym transgranicznej sprzedaży).

W piśmie czytamy, że w momencie, gdy pracownik bądź kurier upoważniony do zawierania umów z klientem w imieniu przedsiębiorcy przekazuje towar, może przedstawić mu produkt oraz zweryfikować wiek kupującego (wyroby tytoniowe można sprzedawać jedynie osobom pełnoletnim). Na tej podstawie i dopiero po wyrażeniu przez klienta dalszej chęci zakupu zawierana jest umowa sprzedaży. „Tak zorganizowany model sprzedaży wyrobów tytoniowych nie jest zakazany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa” – czytamy w piśmie WIIH.

W ocenie inspektora taki system sprzedaży wyrobów tytoniowych prowadzony w sieci sklepów nie jest zakazaną sprzedażą na odległość, ale sprzedażą poza lokalem, określoną w art. 2 pkt 2a ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 827 ze zm.). Przepis ten definiuje umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa jako „umowę z konsumentem zawartą przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy”. Z kolei sprzedaż na odległość definiuje art. 2 pkt 1 jako „umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie”.

Taka interpretacja otwiera furtkę do prowadzenia witryny internetowej przez sklepy dostarczające e-papierosy bezpośrednio do domu i dla wszystkich sprzedawców posiadających własne punkty odbioru. Ale...

Kontrowersyjna interpretacja


Pozostało jeszcze 51% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam już kod SMS
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama