UOKiK wszczął postępowanie, którego przedmiotem są wzorce umów i regulaminy stosowane w ramach serwisu Facebook.com przez spółkę Facebook Ireland Ltd. Według ekspertów to zapowiedź większego zainteresowania Urzędu tego typu sprawami.

"Wszczęcie tego postępowania jest zapewne zapowiedzią pewnego trendu, większego zainteresowania Urzędu tego typu sprawami. Dotąd nie korzystał on zbyt często z możliwości wszczynania spraw wobec podmiotów, które mają siedzibę poza Polską" - powiedział PAP partner w kancelarii Taylor Wessing Przemysław Walasek.

Jego zdaniem fakt wszczęcia tego postępowania wyjaśniającego jest ważny, bo dotyczy popularnego serwisu społecznościowego i istotnego zagadnienia, jakim jest ochrona konsumentów w kontekście działań dotyczących danych osobowych. "Ważnym aspektem jest też to, że chodzi o kontrolę podmiotu działającego z zagranicy, który kieruje ofertę do Polski. UOKiK podejmował już tego typu inicjatywy, ale nie był w tym obszarze szczególnie aktywny. Tego typu postawa wydaje się mało racjonalna na dłużą metę, zwłaszcza w sektorze e-commece" - ocenił Walasek.

UOKiK postanowił zbadać regulaminy Facebooka m.in. w kontekście klauzul regulujących sposób wykorzystania danych osobowych użytkowników oraz procedury ich udostępniania podmiotom trzecim - wyjaśnił ekspert. Według UOKiK konsument może bowiem nie wiedzieć, jakie dane o nim zostaną zgromadzone, jak długo będą przechowywane i komu dokładnie mogą być przekazane.

"Zdaniem urzędu postanowienia w tym zakresie są niejednoznaczne i niedookreślone, a to za sprawą wykorzystania np. zapisów odnoszących się do zbierania +różnych informacji na temat użytkownika+, +przez uzasadniony czas+, a które mogą podlegać przekazaniu +firmom będącym częścią Facebooka+" - przypomniał Walasek. Dodał, że ponieważ zapisy te mogą potencjalnie wprowadzać użytkowników w błąd, UOKiK ma przyjrzeć się stosowanym procedurom m.in. pod kątem ewentualnych naruszeń praw konsumentów.

"W powyższym kontekście warto zwrócić uwagę na fakt, że komentowane regulaminy prowadzą do zawarcia przez użytkownika umowy z podmiotem zagranicznym, tj. spółką prawa irlandzkiego. O ile postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko tejże spółce, to jednak może ono prowadzić do wszczęcia stosownego postępowania przeciwko samej spółce. W dotychczasowej praktyce UOKiK sprawy prowadzone przeciwko podmiotom z innych państw Unii Europejskiej zdawały się stanowić ułamek ogólnej działalności Urzędu, pomimo że został on wyposażony w stosowne narzędzia" - podkreślił Walasek. Przypomniał, że procedurę w tym zakresie wyznacza Rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów.