Rozwój rynku wielkich placówek handlowych wyraźnie przyhamował, dlatego najemcy oraz deweloperzy stawiają na duże centra outletowe.
Obecnie działa 13 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni 250 tys. mkw. Ostatnia inwestycja na tym rynku miała miejsce w 2015 r. To jednak już wkrótce się zmieni. W planach jest budowa siedmiu nowych outletów oraz rozbudowa pięciu istniejących. Oznacza to wzrost wyprzedażowej powierzchni handlowej do ok. 400 tys. mkw. – Budowa czterech obiektów oraz rozbudowa outletu w Szczecinie dokona się w ciągu najbliższych trzech lat. Prace nad pozostałymi projektami są mniej zaawansowane – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku w Colliers International. O zmierzchu tradycyjnych centrów handlowych może świadczyć fakt, że w ciągu najbliższych kilku lat ma powstać 16 nowych, a 2 obiekty mają zostać rozbudowane.
Outlety są bardziej perspektywiczne. Po sukcesie tego formatu w dużych ośrodkach (Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław) deweloperzy myślą o wejściu do mniejszych. Nowe obiekty zaplanowano m.in. w Bydgoszczy (dwa outlety), w Gliwicach, Toruniu czy Rzeszowie. Nie znaczy to, że inwestorzy rezygnują z największych miast. Firma ADV POR, która w 2014 r. otworzyła outlet w Lublinie, zapowiedziała kolejny w stolicy.
Polscy konsumenci coraz bardziej cenią sobie jakość i markę. A choć zasobność ich portfeli stale rośnie, to nadal są wrażliwi na ceny. W outletach mogą kupić markowe towary w cenach niższych od regularnych od 30 do 70 proc.
Patrycja Dzikowska, dyrektor w dziale doradztwa i analiz rynkowych Cushman & Wakefield, opowiada, że w ciągu ostatnich kilku lat centra wyprzedażowe poszerzały swoją ofertę o kolejne marki i firmy. Zmodernizowały też wystrój obiektów – przekonuje.
Centra wyprzedażowe potrzebne są nie tylko klientom, ale też biznesowi. Przybywa dużych sieci handlowych, obracających wielką masą towaru, nie wszystko można sprzedać w firmowych butikach – zostają nie tylko produkty uszkodzone, z wadami, ale i końcówki kolekcji.
– Mowa o sieciach liczących ponad 50 własnych sklepów. Takich firm działa już w naszym kraju 60–70. To ciągle przynajmniej dwa razy mniej niż w krajach zachodnich, jednak z każdym rokiem jest ich coraz więcej – zauważa Katarzyna Michnikowska.
Na nasz rynek wchodzą też nowe marki, które ze względu na dużą konkurencję test popularności wolą przeprowadzić za pośrednictwem outletu, gdzie cena najmu jest dużo niższa, co redukuje straty w razie niepowodzenia. W ten sposób do Polski weszły Pepe Jeans czy Desiqual. Obecnie swój koncept przez outlet testuje Mountain Warehouse.
Czynsze w obiektach wyprzedażowych wahają się od 20 do 27 euro za 1 mkw. W tradycyjnych centrach zaczynają się od 29 euro w małych miastach i dochodzą do 120 euro za 1 mkw. w stołecznych galeriach.
Wartość sprzedaży w centrach wyprzedażowych rosła w ostatnich trzech latach o blisko 6–8 proc. rocznie, a czynsze tylko w minionych 12 miesiącach zwiększyły się o 8–10 proc. To wynik lepszy niż w tradycyjnych nieruchomościach. – W obiektach wyprzedażowych liczba kupujących w stosunku do liczby odwiedzających jest znacząco wyższa niż w regularnym centrum handlowym, które często jest traktowane jako miejsce spędzania wolnego czasu – uzupełnia Patrycja Dzikowska.
– W trzech kwartałach 2016 r. na zakupy w naszych centrach zdecydowało się o ponad 11 proc. więcej klientów niż w 2015 r. – ponad 15 mln osób. Jeśli chodzi o sprzedaż, to ta rośnie o blisko 16 proc. rok do roku – wymienia Magdalena Chachulska z firmy Neinver, która w Polsce zarządza czterema outletami.
Sukcesów outletom coraz bardziej zazdroszczą tradycyjne centra handlowe i inwestorzy, skupiający się dotychczas na tym właśnie rynku. Można już mówić o trzech regularnych galeriach, które zamienią się w outlety. Na taki krok zdecydowała się Plaza Kraków, która przez ostatnie lata świeciła pustkami. Jeśli przedsięwzięcie dojdzie do skutku, w Polsce powstanie największy outlet mający 32 tys. mkw. Obecnie liderem pod tym względem jest Factory Outlet w Krakowie, zarządzany przez Neinver (powierzchnia 22 tys. mkw.). Repozycjonowanie jest też planowane w przypadku galerii Carrefour Glinka w Bydgoszczy oraz uzupełnienie o outlet centrum Auchan w Gliwicach. – Przykładem udanej już zmiany jest Outlet Białystok, który pierwotnie działał jako Galeria Podlaska – dodaje Patrycja Dzikowska.
482 centra handlowe działają w Polsce
13 centrów wyprzedażowych wybudowano od 2002 r.
2 proc. powierzchni handlowej stanowią w Polsce outlety